Hvilken bryggemaskin skal jeg velg?

Har hatt Brewtools noen år, har aldri brygga på en Grainfather. Men hvis du først drar kortet på en Brewtools maskin, kjøp 80'en så du får 6kW effekt. Du kan fint brygge 25 liter batcher på den og, dog med litt lavere utbytte enn på mindre maskiner som er tilpasset det volumet. 6kw på lavt volum, da slipper du å vente noe spesielt på å varme opp.. En annen tråd som nylig var aktiv angående B80 pro finnes her: https://forum.norbrygg.no/threads/noen-sporsmal-angaende-brewtools-b80pro.44243/

Jeg tenker at du burde kanskje få prøvd om ølbrygging er noe for deg før du blåser femti laks på bryggeri. Stort og smått blir det minst såpass mye når du inkluderer ikke bare bryggeriet, men gjæring, tapping og servering også.
Hei. Takk for kloke ord. Det blir fort mye penger når man legger sammen alt ja. Så etter å ha lest gjennom denne tråden tror jeg nok at jeg starter med en billigere bryggemaskin for å komme igang. Etterhvert så vil jo GF komme med ny modell osv, så da kan jeg eventuelt velge hva jeg eventuelt ønsker å oppgradere til hvis jeg føler behovet.
 
Hadde en Brewster Beacon 40 et par år før jeg gikk over til en større maskin (mer øl, men sjeldnere brygging). Jeg var veldig fornøyd med den. Savner siktglasset den hadde, selv om det ikke er veldig viktig å ha. Fikk alltid godt utbytte på den. Ser den koster rundt 6 bob.
Ja, kikket litt på den etter at å ha lest posten din, og den virker slett ikke dum den. :)
 
Jeg er klar over at du spør om hvilken maskin du skal kjøpe. Men siden det kan virke som om du går ut fra at man må ha en maskin for å brygge (?), synes jeg det er greit å gjøre det klart at det må man ikke, og at det på ingen måte blir noe bedre øl av å bruke en sånn.

Kjøper du en brukt 36-liters kjele med kran og ei brukt induksjonsplate, og skaffer en falskbunn og en meskepose, har du et utstyr som gjør alt det du kan bruke en bryggemaskin til. Og en kjele til å varme skyllevann i vil du trenge uansett, så om du seinere bestemmer deg for en bryggemaskin, har du bruk for kjelen da også.

Misforstå ikke; jeg har ikke noe mot bryggemaskiner, jeg bare liker ikke at forestillinga om at man ha en for å komme i gang, eller for å brygge godt øl, brer seg. Argumentet for bryggemaskiner mener jeg først og fremst er at de kan være praktiske; de tar lite plass, og i og med at de kan programmeres, frigjør de deg litt fra bryggeprosessen, sånn at du kan brygge samtidig som du kan ta deg av andre oppgaver i heimen - til en viss grad.

Skal jeg dømme ut fra spørsmål vi får her på forumet, er en bryggemaskin heller ikke noe enkel vei til en problemfri bryggerhverdag:). Kanskje snarere tvert i mot. Det viktigste du kan skaffe deg, vil uansett være kunnskap om brygging. Utstyret er nokså likegyldig.
Hei. Takk for innspill. Er vel egentlig klar over at man ikke "må" ha en bryggemaskin, men tenker at det kanskje er mest convenient (i mangel av ett bedre ord). Uansett så kommer jeg nok til å ikke sikte meg inn rett på en toppmodell i første omgang, og heller gå for en mer budsjettvennlig variant for å lære på.
 
Ser lista over mulige bryggemaskiner du kan kjøpe kommer til å bli rimelig lang i denne tråden etterhvert som folk anbefaler det de selv bruker....

Noe en burde kartlegge er om bryggingen skal skje på et dedikert sted(bryggerom) der utstyret kan stå permanent eller om utstyret skal pakkes sammen og lagres et annet sted mellom bryggingene...

I sistnevnte tilfelle trur jeg en GF30 vil være optimalt, men har du et dedikert bryggerom spiller det ingen rolle. Da kan du også ta den helt ut med flerkjelers oppsett, pumpe til overføring og alt mulig anna bling du garantert kommer til å pådra deg etterhvert ;)
Ja, har ett par muligheter når det gjelder bryggeplass, men tror jeg i første omgang satser på en "portabel" løsning og heller oppgraderer derfra ved behov.
Nok av bling der ute ja;)
 

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Hei. Takk for kloke ord. Det blir fort mye penger når man legger sammen alt ja. Så etter å ha lest gjennom denne tråden tror jeg nok at jeg starter med en billigere bryggemaskin for å komme igang. Etterhvert så vil jo GF komme med ny modell osv, så da kan jeg eventuelt velge hva jeg eventuelt ønsker å oppgradere til hvis jeg føler behovet.
Kan være gunstig å unngå impulsivitet når man handler utstyr. Det er stort sett to ting som driver prisen oppover i tillegg til kvalitet da, og det er volum og funksjonalitet. Nedenfor så over-kompliserer jeg kanskje, men det er noe jeg med etterpåklokskap kunne spart litt penger på, men så visste jeg jo heller ikke hvor dypt med begge beina jeg kom til å stå planta i denne hobbyen.

Så da må man stille seg spørsmålet; hvilken kvalitet/volum/funksjonalitet trenger jeg?
  • Det er stor forskjell på prisnivå på bryggerier som er beregnet for flere brygg pr uke, og til en gjennomsnittlig hjemmebrygger som har kanskje 10 brygg i året.
  • Volum. Er det ei øl du veit at du kommer til å like, som du vil ha mer enn ett fat eller to kasser halvlitere av, hvorfor ikke ha større kapasitet. En bryggedag med vasking tar fort 7-8 timer, og med dobbelt volum så sparer du en bryggedag hvis du likevel skal ha det volumet med pils/ipa/stout/juleøl.
  • Funksjonalitet. Det er et utall funksjoner som heller er kjekt å ha enn nødvendig. Man behøver strengt tatt som Finn sier en kjele, varmekilde, falskbunn og meskepose, og ei gjæringsbøtte. Nore å røre med, noe å vaske med, og noe å ha ølet på (og det som trengs til for å minimere ingress av O2). Alt annet er for å øke effektivisering og bedageligheten. For eksempel;
    • Behøver du pumpe, eller holder det med kran og sirkulering med litermål over mesken?
    • Ønsker du motstrømskjøler eller platekjøler så må du ha pumpe for å kjøre vørter gjennom og til gjæringskaret.
    • Software på bryggeriet. Enorme gimmicks fra leverandører som gjør null og niks for kvaliteten på det du produserer. Men komfortabelt og praktisk kan det likevel være.
Dette finner du ut av ved å starte med hobbyen og gjøre egne erfaringer underveis, og egen research. Sannsynligheten for at du lager godt øl, så godt at gode venner blir enda bedre, og familien kommer tettere på deg er høy, og da blir det fort litt knapt med et 25-liters bryggeri. :beercheers:
 
Bryggselv har tilbud på Brewster Beacon nå, med 20% rabatt: https://www.bryggselv.no/brewster/105475/brewster-beacon-30-liters-alt-i-et-mikrobryggeri

Veldig grei pris på en god bryggemaskin. Så legger du heller resten av pengene i godt utstyr til kontroll av gjæring. Gjerne en Tilt, gjæringsskap(kjøleskap, eller Ferminator) og en temperaturkontroller(Inkbird).

Hvis du har nok penger å bruke, så er jo en Brewtools B40 utvilsomt det beste du får på markedet.
Hei. Takk for godt tips. Ja, ser jo fort at alt "utenom-utstyret" også drar med seg en del utgifter, men dette er jo noen man får bruk for senere uansett. Satser derfor på en billigere bryggemaskin til å begynne med, og får heller oppgradere etterhvert.

Er det noen som kan si noen om Brewster Beacon vs Robobrew Brewzilla? Fordeler/ulemper med de begge?
 

gle1

Norbrygg-medlem
Hei. Takk for godt tips. Ja, ser jo fort at alt "utenom-utstyret" også drar med seg en del utgifter, men dette er jo noen man får bruk for senere uansett. Satser derfor på en billigere bryggemaskin til å begynne med, og får heller oppgradere etterhvert.

Er det noen som kan si noen om Brewster Beacon vs Robobrew Brewzilla? Fordeler/ulemper med de begge?
Det er vel "nesten" samme maskin. Ihvertfall bygd på samme konsept. Har ikke erfaring med noen av de. Men jeg endte opp med å kjøpe Brew Monk 30L. Den har tappekran, og siktglass i pumpekretsen, så man ser kontinuerlig fargen på vørteren. Det er er funksjon som er mer "kult" enn nyttig. Men når så lite skiller bryggemaskinene, så er det slike ting som vipper. Så liker jeg også at Brew Monk har en matt finish, og ikke glossy som de andre maskinene.

Hvis du ønsker å spare mest mulig penger, så er som nevnt i innlegget så er de fleste bryggemaskinene på markedet (Brewzilla, Brewolution, Brew Monk osv.) like. Det er bare noen firmaer som har satt logoen sin på og gjort noen små endringer. Samme bryggemaskin selges vel på Netthandelen til en billig penge, samt du kan få tak i noen "no-brand" merker billig på nettet: https://www.expondo.no/royal-cateri...KsRchpDYJbAh9dPLZssx3E-s_TFnUqoxoCAMQQAvD_BwE
 

Ravneklo

Norbrygg-medlem
Hei. Takk for godt tips. Ja, ser jo fort at alt "utenom-utstyret" også drar med seg en del utgifter, men dette er jo noen man får bruk for senere uansett. Satser derfor på en billigere bryggemaskin til å begynne med, og får heller oppgradere etterhvert.

Er det noen som kan si noen om Brewster Beacon vs Robobrew Brewzilla? Fordeler/ulemper med de begge?
Som nevnt over her; rimelig like maskiner, sannsynligvis laga på samme fabrikken i Kina, men med noen små forskjeller..

Har selv en Brewzilla 65L og det er en ok maskin men savner noen småting på kontrolleren og effektstyring.. Kontrolleren er noe enkel men grei nok, effektregulering skjer ved manuellt å koble inn og ut varmeelementene..

Brewster Beacon ser ut til å ha en mere avansert kontroller med bl.a. minne og mulighet for å regulere effekten i trinn på 100w helt opp til max.
Dette blir en fordel dersom du bruker en dampkondensator og kan også være nyttig ved fintuning av effekten ved mesking og kok...
 

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Brew Monk 30L.
Hoi, denne var jeg ikke klar over selv. Ser veldig bra ut, særskilt 45L versjonen er jo fantastisk siden man får brygga større øl til 20-liters batch uten å måtte dobbeltmeske. Den hadde jeg nok vurdert sterkt dersom jeg skulle kjøpe mitt første bryggeri.

 

Finn Berger

Moderator
Hei. Takk for innspill. Er vel egentlig klar over at man ikke "må" ha en bryggemaskin, men tenker at det kanskje er mest convenient (i mangel av ett bedre ord). Uansett så kommer jeg nok til å ikke sikte meg inn rett på en toppmodell i første omgang, og heller gå for en mer budsjettvennlig variant for å lære på.
Siden jeg sa at det ikke nødvendigvis er enklere å brygge på en maskin:

Mange sliter med å få godt utbytte av maltet, også kalt dårlig effektivitet. Når du mesker, omdannes sitivelsen til sukker, og omdanninga (konversjonen på fagspråket) er ikke noe problem. Det som er avgjørende, er hvor effektivt du får skylt den søte væsken ut av maltet (eller rettere sagt "masken", som er begrepet for det som blir igjen av maltet når meskinga er ferdig). Og det er der folk som starter opp med bryggemaskin ofte sliter.

Dette bare sagt sånn at du skal være klar over det når du skal prøve deg med den nye maskinen. Det kan være lurt å spørre noen her på forumet som er gode på det (f.eks. @Steinar Huneide ), til råds om hvordan du skal unngå dette problemet.
 

Ravneklo

Norbrygg-medlem
Siden jeg sa at det ikke nødvendigvis er enklere å brygge på en maskin:

Mange sliter med å få godt utbytte av maltet, også kalt dårlig effektivitet. Når du mesker, omdannes sitivelsen til sukker, og omdanninga (konversjonen på fagspråket) er ikke noe problem. Det som er avgjørende, er hvor effektivt du får skylt den søte væsken ut av maltet (eller rettere sagt "masken", som er begrepet for det som blir igjen av maltet når meskinga er ferdig). Og det er der folk som starter opp med bryggemaskin ofte sliter.

Dette bare sagt sånn at du skal være klar over det når du skal prøve deg med den nye maskinen. Det kan være lurt å spørre noen her på forumet som er gode på det (f.eks. @Steinar Huneide ), til råds om hvordan du skal unngå dette problemet.
Rart det der.... Jeg brygger på maskiner, men pusla litt BIAB en periode for lenge siden... På maskiner har jeg systematisk testa forskjellige mesketykkelser, forskjellige skylleteknikker men jevnt over hatt bedre utbytte enn jeg hadde i BIAB-tia... Klart, den tia kan sikkert forklares med moderat akkumulert kunnskap, butikk-knusing osv.
Har et relativt avslappa forhold til meskeeffektivitet fått med åra, men noterer selvsagt for hvert brygg.

Det jeg opplever er at to faktorer spiller inn på denne effektiviteten; Knusingsgrad på malt og maskinens " Sweet Spot " hva optimal maltmengde for systemet er..

Jeg kondisjonerer malt før kverning, kverner på 0,8-0,9mm'ish..... 'ish fordi jeg kverner, justerer, og kverner igjen til jeg er fornøyd med det som kommer ut av mølla...

Den interessante observasjonen er derimot at jeg brygger på 2 meget forskjellige maskiner; Speidel Braumeister20, som sirkulerer nedenfra og opp gjennom maltet, og en Brewzilla 65 som sirkulerer tradisjonellt...ovenfra, som også Grainfather m.fl. Meskeefektiviteten er dønn lik, med samme maltkverningsregime..

Ble akkurat i går eier av en Speidel BM50 som jeg verker etter å prøve ut, men essensen av mine erfaringer er:
Bli kjent med systemet ditt...finn ut hva the Sweet Spot er og brygg innenfor maskinens optimale virkeområde...
 

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Begynte med bryggemaskin. Fortsatte med diverse ombygginger med slanger pumper osv på 2 kjelers-oppsett men ble lei vaskeprosessen og lever nå det enkle liv med biab og batch-sparge. Den gamle bb30en lever nå et behagelig liv som skyllevannsvarmer. Ikke noe tips til valg egentlig, men det finnes mange veier til rom :)
 
Hoi, denne var jeg ikke klar over selv. Ser veldig bra ut, særskilt 45L versjonen er jo fantastisk siden man får brygga større øl til 20-liters batch uten å måtte dobbeltmeske. Den hadde jeg nok vurdert sterkt dersom jeg skulle kjøpe mitt første bryggeri.

Ja, denne så spennende ut. Bra med volum, mulighet for å lage program, justerbar effekt..etc. Da har jeg en maskin jeg kan "vokse" med også. Men jeg ser for meg at de i hvert fall de første bryggene vil jeg kjøpe ferdig all grain sett og ser at de fleste settene er tilpasset 25 liter. Vil denne bryggeren fungere fint til dette volumet også? Hva slags type kjøler bør jeg gå for? (link til kjøler mottas med takk). Og tenkte samtidig å kjøpe med en vannkoker og lurer derfor på hvilken størrelse jeg bør gå for? Ser at GF har både 18 og 40L versjoner, uten at prisforskjellen er allverden. Eller er det andre merker jeg bør satste på?
 

Ravneklo

Norbrygg-medlem
Ja, denne så spennende ut. Bra med volum, mulighet for å lage program, justerbar effekt..etc. Da har jeg en maskin jeg kan "vokse" med også. Men jeg ser for meg at de i hvert fall de første bryggene vil jeg kjøpe ferdig all grain sett og ser at de fleste settene er tilpasset 25 liter. Vil denne bryggeren fungere fint til dette volumet også? Hva slags type kjøler bør jeg gå for? (link til kjøler mottas med takk). Og tenkte samtidig å kjøpe med en vannkoker og lurer derfor på hvilken størrelse jeg bør gå for? Ser at GF har både 18 og 40L versjoner, uten at prisforskjellen er allverden. Eller er det andre merker jeg bør satste på?
Svært sjelden volumene på skyllevann overstiger 12-15L på 25L batcher..
 

Finn Berger

Moderator
Rart det der.... Jeg brygger på maskiner, men pusla litt BIAB en periode for lenge siden... På maskiner har jeg systematisk testa forskjellige mesketykkelser, forskjellige skylleteknikker men jevnt over hatt bedre utbytte enn jeg hadde i BIAB-tia... Klart, den tia kan sikkert forklares med moderat akkumulert kunnskap, butikk-knusing osv.
Har et relativt avslappa forhold til meskeeffektivitet fått med åra, men noterer selvsagt for hvert brygg.

Det jeg opplever er at to faktorer spiller inn på denne effektiviteten; Knusingsgrad på malt og maskinens " Sweet Spot " hva optimal maltmengde for systemet er..

Jeg kondisjonerer malt før kverning, kverner på 0,8-0,9mm'ish..... 'ish fordi jeg kverner, justerer, og kverner igjen til jeg er fornøyd med det som kommer ut av mølla...

Den interessante observasjonen er derimot at jeg brygger på 2 meget forskjellige maskiner; Speidel Braumeister20, som sirkulerer nedenfra og opp gjennom maltet, og en Brewzilla 65 som sirkulerer tradisjonellt...ovenfra, som også Grainfather m.fl. Meskeefektiviteten er dønn lik, med samme maltkverningsregime..

Ble akkurat i går eier av en Speidel BM50 som jeg verker etter å prøve ut, men essensen av mine erfaringer er:
Bli kjent med systemet ditt...finn ut hva the Sweet Spot er og brygg innenfor maskinens optimale virkeområde...
Jeg brygger altså på enkelt gammeldags vis - og kjører batch sparge - og erfaringa mi er at knusing spiller relativt liten rolle så lenge jeg er innafor visse grenser. Noen "sweet spot" kan jeg ikke si det gir mening å snakke om. Utbyttet synker jo sjølsagt desto høyere OG du skal ha, men det er vel ikke det du mener?

Å sammenligne BIAB og maskin blir litt vrient, trur jeg. Det er vel rimeligere å si at det du driver med nå, er kontinuerlig skylling, mens BIAB normalt vil være enten det samme som no sparge eller batch sparge? Og de tre ulike metodene gir så klart ulik effektivitet, uavhengig av utstyr.

Under sjølve meskinga blir det jo ikke noen forskjell - eller det er ingen grunn til at det skal bli det - så forskjellen i sirkuleringsmåten i de to maskinene dine skal ikke ha noen betydning. Det er skyllinga som skaper forskjeller. Og du har åpenbart fått til effektiv skylling med maltrør, som er det mange sliter en del med.
 
Er det noen som har anbefaling til kjøleløsning da?
Tenkte også å bygge meg ett gjæringsskap da jeg har ett kjøleskap å bruke til formålet. Er det da anbefalt å bruke varmebelte eller varmeplate? Eventuelt hvilken type anbefales som kan handles her i Norge? Tenkte da å kombinere dette med en sånn Inkbird sak.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Er det noen som har anbefaling til kjøleløsning da?
Tenkte også å bygge meg ett gjæringsskap da jeg har ett kjøleskap å bruke til formålet. Er det da anbefalt å bruke varmebelte eller varmeplate? Eventuelt hvilken type anbefales som kan handles her i Norge? Tenkte da å kombinere dette med en sånn Inkbird sak.
Jeg bruker varmerør beregnet for båt, det tåler fuktige omgivelser og vil overleve uten å skade noe om du får en lekkasje.

Link
 
Topp