Jeg er klar over at du spør om hvilken maskin du skal kjøpe. Men siden det kan virke som om du går ut fra at man må ha en maskin for å brygge (?), synes jeg det er greit å gjøre det klart at det må man ikke, og at det på ingen måte blir noe bedre øl av å bruke en sånn.
Kjøper du en brukt 36-liters kjele med kran og ei brukt induksjonsplate, og skaffer en falskbunn og en meskepose, har du et utstyr som gjør alt det du kan bruke en bryggemaskin til. Og en kjele til å varme skyllevann i vil du trenge uansett, så om du seinere bestemmer deg for en bryggemaskin, har du bruk for kjelen da også.
Misforstå ikke; jeg har ikke noe mot bryggemaskiner, jeg bare liker ikke at forestillinga om at man
må ha en for å komme i gang, eller for å brygge godt øl, brer seg. Argumentet for bryggemaskiner mener jeg først og fremst er at de kan være praktiske; de tar lite plass, og i og med at de kan programmeres, frigjør de deg litt fra bryggeprosessen, sånn at du kan brygge samtidig som du kan ta deg av andre oppgaver i heimen - til en viss grad.
Skal jeg dømme ut fra spørsmål vi får her på forumet, er en bryggemaskin heller ikke noe enkel vei til en problemfri bryggerhverdag
. Kanskje snarere tvert i mot. Det viktigste du kan skaffe deg, vil uansett være kunnskap om brygging. Utstyret er nokså likegyldig.