Hvor gamme gjær er forsvarlig å bruke?

Det har stoppet litt opp med bryggingen denne høsten, og jeg har nå noen rør med gjær i kjøleskapet som gikk ut på dato i sommer. Det jeg tenker å bruke er WLP 500, som gikk ut på dato i midten av juli.

Vil dette gå bra bare jeg lager en god starter i 2-3 steg, eller må/bør jeg kjøpe nytt rør?

Rent personlig hadde jeg kjøpt nytt fremfor å drive necromanti på død gjær :)

Prøv på mr malty og se om den foreslår noe. Tipper den foreslår 15 liter starter på stirplate eller noe.

Tørrgjær er best til spontanbrygging, fersk er ferskvare, kjøpes her i huset kun når det er konkret bryggeplan

dere har nok rett. Jeg har overvurdert levetiden på gjær, og har en god del i kjøleskapet som bør helles ut :p

Jeg bruker selv us05 når jeg kan, men det passer jo ikke alle øl

Sett en 2L starter på den og se hva du får ut av den. Ikke kast bort noe før du har prøvd ihvertfall :) All gjæra er nok ikke død. Hvis det er mulig å bygge opp en gjærkultur fra gjærrestene i en ølflaske så skal det være mulig å bygge en gjærkultur fra en gjærpakke som har gått ut på dato.

Jeg hadde prøvd, men vasket først, så satt en starter på en liter. Om du får gang på det, kan du lage en ny på en liter. Om ikke, har du bare kastet bort 100g spraymalt.

Siden et rør koster en femtilapp så blir det ganske dårlig timelønn av å steppe en starter i flere steg med koking, nedkjøling, dekantering og det som hører med. Kunne forsåvidt være interessant som et "se hva som skjer" - prosjekt, men gjær er viktig og gjær er ikke dyrt.

Siden et rør koster en femtilapp så blir det ganske dårlig timelønn av å steppe en starter i flere steg med koking, nedkjøling, dekantering og det som hører med. Kunne forsåvidt være interessant som et "se hva som skjer" - prosjekt, men gjær er viktig og gjær er ikke dyrt.
Det var dette jeg også kom frem til. 80kr for et nytt rør var lett verdt det, rett og slett pga tidsbesparingen :)

Sett en 2L starter på den og se hva du får ut av den. Ikke kast bort noe før du har prøvd ihvertfall :) All gjæra er nok ikke død. Hvis det er mulig å bygge opp en gjærkultur fra gjærrestene i en ølflaske så skal det være mulig å bygge en gjærkultur fra en gjærpakke som har gått ut på dato.

Hvordan 'ser' du hva som kommer ut av den?

Tilbake
Topp