Hvor kjøper jeg Kewler kitz og bazooka screen uten å bli "drept" av porto??

Lars skrev:
Utbytte på 85% og oppover er supert, dagens oppsett ligger nå på rundt 73%.
Er åpen for både partiskylling (batch sparge) og kontinuerlig skylling (fly sparge), tidsaspektet kommer nok til å være vel så viktig hvis utbyttet ikke blir radikalt mindre.

Når det gjelder utbytte så har vi skrevet en del om det før. Vi hadde et utbytte på 78-82% ved partiskylling. Brukte skyllevann på 78°C, ellers stort sett samme fremgangsmåte som nå. Etter å ha eksperimentert en del med å øke vanntemperaturen på 1. skyllevann, økte utbyttet. Vi fant at 1. skyllevann kunne være 93-95°C, og etter kraftig omrøring endte vi med en vanntemperatur på 76-78°C. Det siste skyllevannet er da på ca 78-80°C. Utbyttet økte da med minst 8-10%.

Vi har også prøvd kontinuelig skylling, uten å få utbyttet noe serlig over 80%. Det jeg tror er at vi må ha en mash out på 78°C for å få opp utbyttet på kontinuelig skylling. Dette har vi ikke plass til, da vi (nesten) alltid brygger så mye som mulig (tanken er stort sett full  ;D )

Noen flere bilder. Vi har hatt et utbytte så langt på mellom 83% - 85% på våre batcher. I følge "How to brew" er det viktig at kobber manifoilen er balansert i tiillegg til og bruke god tid under den kontinuerlige skyllinga. I tillegg benytter vi en 3-Roller Monstermill som jeg tror hjelper oss veldig når det gjelder utbytte.
For å demontere manifoilen trengs det ikke noe verktøy.

Vedlegg

• kran3.JPG
    kran3.JPG
    145,3 KB · Sett: 510
  • sparge.jpg
    sparge.jpg
    111,7 KB · Sett: 501
  • bottom.jpg
    bottom.jpg
    93,6 KB · Sett: 501
  • kobling4.jpg
    kobling4.jpg
    93,6 KB · Sett: 515
  • kobling.jpg
    kobling.jpg
    64,5 KB · Sett: 513
  • kobling2.jpg
    kobling2.jpg
    107,3 KB · Sett: 518
  • kobling1.jpg
    kobling1.jpg
    87,2 KB · Sett: 512
...og noen flere bilder ...

Har montert skyllearmen under lokket på kjøleboksen for å unngå varmetap under skylling. Til å monitorere nivået i kjøleboksen under skylling benytter jeg en flottør og en liten rød magnet, merker av nivået når skyllinga begynner. Slipper dermed og passe på at det er vann over maltsenga underveis.

Vedlegg

• sparge1.jpg
    sparge1.jpg
    107,1 KB · Sett: 516
  • topp1.JPG
    topp1.JPG
    141 KB · Sett: 521
  • niva.JPG
    niva.JPG
    73,6 KB · Sett: 502
Fint oppsett du hadde der  :skitbra:

Hadde også tenkt å montere noe sånn som du under lokket for å bruke kontinuelig skylling, men er nå så fornøyd med utbytte. pluss at vi har en meget innarbeidet rutine på alt, at det blir vel ikke noe av. Går dessuten med planer om å oppgradere hele bryggeriet, så det blir vel rims i løpet av vinteren  :yes:

Takk, je å vil ha RIMS je ååå ....

Da sender jeg stafettpinnen videre ....kan noen legge ut bilder av sine RIMS anlegg....

På forhånd takk !

Masse flotte bilder, veldig greit til å se for seg oppsettet.
Hørte nettopp på Brew Strongs program om sparging, så nå er det full grubling på fremgangsmåte, men uansett ikke noe problem, da oppsettet ikke vil være vesentlig annerledes. Ser at de skal ha nytt program om Mash Effenciency på mandag, så det passer bra som påfyll før nytt oppsett settes i drift.

Kan jeg bestille kun 2 av denne, eller trenger jeg de ekstra stykkene for å nå igjennom veggen på fryseboksene? Tenker uansett å kjøpe noe fra MoreBeer, så det hadde jo vært fint å fått kun 1 leverandør..
Ser at munnstykket på krana uansett er 1/2", så mulig det ikke er noe stort poeng å ha 15mm istedet for 12mm kobberrør til manifold,
og samtidig trenger jeg vel heller ikke annet enn 12mm silikonslanger da. Eller? :)

Lars skrev:
Masse flotte bilder, veldig greit til å se for seg oppsettet.
Hørte nettopp på Brew Strongs program om sparging, så nå er det full grubling på fremgangsmåte, men uansett ikke noe problem, da oppsettet ikke vil være vesentlig annerledes. Ser at de skal ha nytt program om Mash Effenciency på mandag, så det passer bra som påfyll før nytt oppsett settes i drift.

Kan jeg bestille kun 2 av denne, eller trenger jeg de ekstra stykkene for å nå igjennom veggen på fryseboksene? Tenker uansett å kjøpe noe fra MoreBeer, så det hadde jo vært fint å fått kun 1 leverandør..
Ser at munnstykket på krana uansett er 1/2", så mulig det ikke er noe stort poeng å ha 15mm istedet for 12mm kobberrør til manifold,
og samtidig trenger jeg vel heller ikke annet enn 12mm silikonslanger da. Eller? :)

Husker ikke helt hvilke deler vi benyttet til gjennomføring. Mener det var spesielt fordi veggene i boksen var så tykke. Prøv å PM Torga, kansje han husker. Det var også en grunn til å velge 15mm på silrørene. mener det var noe med det store arealet 1 100QT.

1 år tilbake, og det er svart. Håper det er ølet sin skyld, og ikke alderen  ;D

Lars skrev:

Har fått tilbakemelding fra MoreBeer om at den nevnte krana har 1" gjennomføring, så jeg kjøper den + de to lengre niplene, siden jeg uansett skal kjøpe noe annet godskrot derifra. :)

Hm, blir jo aldri ferdig og gruble.. :)

Noen som vet om gjengene i de to nevnte niplene (2" og 1 1/2") fra MoreBeer passer i 1/2"-kuleventiler her? Isåfall sparer jeg endel på å kjøpe disse her.., handlekurven vokser på seg, så jeg er igjen blitt utfordret av begrensningens kunst. :)

Hei.

Kan du linke til de niplene du nevner? Finner ikke noen på morebeer.

Den gjennomføringa som sitter på kulekrana som du har linket til ser ut til å ha 1/2" NPT innvendige gjenger i motsatt side av krana. NPT og BSB er vel ganske kurrante ting å finne, også overganger mellom disse hvis det er behov.

Beant skrev:
Hei.

Kan du linke til de niplene du nevner? Finner ikke noen på MoreBeer.

Den gjennomføringa som sitter på kulekrana som du har linket til ser ut til å ha 1/2" NPT innvendige gjenger i motsatt side av krana. NPT og BSB er vel ganske kurrante ting å finne, også overganger mellom disse hvis det er behov.

Hoi,
er ikke kjent med NPT og BSB, eller andre standarder på slikt, men det lover isåfall bra da. Tror det stemmer at kran og nipler på MoreBeer er NPT.
Linker til niplene under.

Fei skrev:

Hei.

Står ikke spesifisert hvorvidt det erdet ene eller andre. Ut fra bildene ser det ut som det kan være NPT, og det er også mest sansynlig at det er det når det ikke er noen form for ekstra tetting. Tror helt sikkert at du trygt kan kjøpe disse og finne kraner lokalt, muligens vha en overgang til BSP (som er det alle kaller "rørgjenger").

MVH
Børge

Har endelig fått 2stk kuleventiler (WL101) fra MoreBeer, og det er selvfølgelig da man oppdager at utstyret kanskje ikke er helt komplett enda. Noen som vet om jeg kan få kjøpt passende "barb" her til lands for montering på kuleventilen, så jeg kan sette på en slangestump mellom denne og 15mm kobberrør? Ifølge Beant er det trolig 1/2" NPT innvendige gjenger, så det vil vel si at denne hadde passet fint, hvis den holdt til i nærheten? :)

Martinsen: Hvordan har du festet gjennomføringen til skyllevannet i lokket? Så veldig greit ut, fikk lyst til å gjøre det samme. Bruker du 15mm der også?

Lars skrev:
Har endelig fått 2stk kuleventiler (WL101) fra MoreBeer, og det er selvfølgelig da man oppdager at utstyret kanskje ikke er helt komplett enda. Noen som vet om jeg kan få kjøpt passende "barb" her til lands for montering på kuleventilen, så jeg kan sette på en slangestump mellom denne og 15mm kobberrør? Ifølge Beant er det trolig 1/2" NPT innvendige gjenger, så det vil vel si at denne hadde passet fint, hvis den holdt til i nærheten? :)

Martinsen: Hvordan har du festet gjennomføringen til skyllevannet i lokket? Så veldig greit ut, fikk lyst til å gjøre det samme. Bruker du 15mm der også?

vil tro du finner slike i ei lokal rørleggerforretning. Eventuellt må du gå via en overgang fra NPT til BSP. Disse kan du sikkert finne hos rørleggere eller noen som driver med hydraulikk.

Jeg har noen i rustfritt fra B3 liggende hjemme.
Send meg en pm så kan vi sikkert avtale noe.
Rekker ikke å få sendt det før mandag, det er juleøl smaking hele helgen  ;D

Liten "side-note", arrester meg viss eg er heilt malplassert...

Viss det  er snakk om rørgjenger og det er kjøpt i USA, er det garrantert NPT. (National Pipe Thread). Med mindre det er nevnt noko anna.
BSP (British Standard Pipe) er mykje brukt i Europa, og lignar NPT på nokre punkt. To typar, ein heiter BSPT (BSP-Taper) og er lik NPT i det at forseglingen baserar seg på at nipplane er svakt konisk og spiral-lekkasjen gjennom gjengene tettast ved deformasjon av metallet.
I paraksis må ein bruke tetningsmiddel som teflon-tape, bast, gjengetetningslim etc. Den andre typen BSP er BSPP (der siste P'en står for paralell), og har paralelle gjenger og forseglinga skjer vha. pakning, feks. Dowty-seal.

Desse to standarane er ikkje kompatible (NPT og BSP) med kvarandre i utgangspunktet. Dei har forskjellige gjengestigningar og litt forskjellige diameterar. Og ikkje mindst dei har forskjellig form på gjengene.

MEN, viss vi snakkar om 1/2", som ofte er ein kurrant størrelse for oss som bryggar, er desse så nær i diameter og gjengestigningen er lik slik at her går NPT og BSP i hop og overgangar er unødvendig. Iallefall til vårt bruk.

Vedlagt er ein tabell der ein kan finne ut fittingstype veg å måle diameter og stigning og sjekke i tabellen:

Edit: I tabellen står det NPTF som er den korrekte betegnelsen på standaren (national pipe thread fuel), men er ofte angitt som mpt (male pipe thread) eller fpt (female ....) om det er han- eller ho-kobling.

Vedlegg

• Fittings-gjenge-tabell.jpg
    Fittings-gjenge-tabell.jpg
    164,4 KB · Sett: 1.175
Tilbake
Topp