Hvor kjøper man 4 kg honning i Bergen

Med mindre man holder bier selv er det nok mest rimelig å kontakte birøkter (Norges Birøkterlag står kanskje bi med noen lokale), de er sikkert interessert i å selge et større kvanta. Kanskje spesielt om man er et par stykker som spleiser.
Ellers er det ingen billig måte å få god norsk honning på. Det forekommer at Obs har salg på spann med afrikansk eller sydamerikansk honning, men jeg er litt usikker på produksjonsmetodene. Dvs. om biene mates med, eller om honningen spes med sukker. Kan hende det er noe slags kontrollregime for denslags, men det vet jeg ikke noe om.

På generell basis kan jeg si at mjød er forholdsvis dyrt og tar lang tid. Til gjengjeld er selve prossessen å lage den forholdvis enkel.

Og av de jeg har snakket med som har laget mjød er det ingen som skryter av at det faktisk ble godt  :attevar:

agedahl skrev:
Og av de jeg har snakket med som har laget mjød er det ingen som skryter av at det faktisk ble godt  :attevar:

Hmm, jaja det må prøves samme hva resultat vi får. Blir en batch på ca 18 liter fordelt på 2 personer.

Da er vel fire kilo omtrent på smertegrensa av hvor lite honning man kan bruke. Jeg har satt 23 liter på opptil 12 kg honning, fire kilo er en grei mal hvis man skal sette ti liter.
Noen foretrekker mjøden halvtørr, men de færreste liker den helt tørr - hvilket den har lett for å bli om man ikke bruker nok honning.
Gjær har åpenbart litt å på dette området, og jeg vil på det sterkeste fraråde å gå i fella med å bruke hetvinsgjær. Ølgjær funker helt fint, og god mjød er ikke nødvendigvis kruttsterk.

Ellers er det med mjød som med vinlegging og ølbrygging: man blir flinkere etter hvert, og lærer noen tips og tricks underveis. Jeg har god erfaring med å lage mindre batcher på ti liter når jeg er usikker. Setter man mindre enn det, og faktisk lager noe man er strålende fornøyd med, risikerer man å plutselig ha for lite. Det er uansett ingen stor sak å modifisere en altfor tørr mjød ved å tilsette med honning på et senere tidspunkt. I blant er det faktisk en fordel ettersom gjæren går i motbakke om det for mye honning på en gang. Man kan for eksempel juske ved å sette en basis på billigere honning som man siden retter på med honning av bedre smak og kvalitet.

Tilbake
Topp