Da er vel fire kilo omtrent på smertegrensa av hvor lite honning man kan bruke. Jeg har satt 23 liter på opptil 12 kg honning, fire kilo er en grei mal hvis man skal sette ti liter.
Noen foretrekker mjøden halvtørr, men de færreste liker den helt tørr - hvilket den har lett for å bli om man ikke bruker nok honning.
Gjær har åpenbart litt å på dette området, og jeg vil på det sterkeste fraråde å gå i fella med å bruke hetvinsgjær. Ølgjær funker helt fint, og god mjød er ikke nødvendigvis kruttsterk.
Ellers er det med mjød som med vinlegging og ølbrygging: man blir flinkere etter hvert, og lærer noen tips og tricks underveis. Jeg har god erfaring med å lage mindre batcher på ti liter når jeg er usikker. Setter man mindre enn det, og faktisk lager noe man er strålende fornøyd med, risikerer man å plutselig ha for lite. Det er uansett ingen stor sak å modifisere en altfor tørr mjød ved å tilsette med honning på et senere tidspunkt. I blant er det faktisk en fordel ettersom gjæren går i motbakke om det for mye honning på en gang. Man kan for eksempel juske ved å sette en basis på billigere honning som man siden retter på med honning av bedre smak og kvalitet.