Hvor kommer White Labs gjær opprinnelig fra?

Jeg finner lister over 'origin' over Wyeast (f.eks. 1214-Chimay, 3437-Westmalle/Westvleteren) men kan ikke finne data over hvor White Labs 'hentet' fra.

Spesielt er jeg interesert i Abbey, Trappist og Sterk Ale sorter.
Har Wyeast sine røtter mer i Europeisk fastland kankje?

:hadet: Huub
 
WLP530 Abbey Ale Yeast  og Wyeast 3787 Trappist High Gravity kommer begge fra Westmalle. Gir begge eksakt samme resultat tros at de kommer fra et annet laborator?
 
At gjærtypene har sin opprinnelse samme sted, betyr ikke nødvendigvis at de gir helt identisk resultat. Men, man kan være rimelig sikker på at det likner relativt mye. Når gjærprodusentene ofte er forsiktige med å gå ut med hvor gjæren kommer fra, skyldes det enten at de ikke får lov, eller det at de aldri kan garantere noen at ølet man brygger med en gitt gjær vil bli likt ølet til bryggeriet gjæren stammer fra. Men, om du brygger to identiske øl med hhv. Wyeast 3787 eller White Labs 530 i like mengder og under like gjæringsforhold, vil jeg påstå at man ikke vil kunne kjenne noen egentlig forskjell. det som eventuelt kan skiller slike gjærtyper kan være at en gjærstamme kan utvikle seg over tid. Men variasjonene er sannsynligvis veldig små.
 
Tilbake
Topp