Hvor lenge bør jeg lagre en Porter ?

Er i ferd med å brygge en porter. Den har en OG på 14 Brix / 1057 og vil vel bli rundt 5,5% abv. Består av 84% Pale Ale Malt , 10% Cara Crystal og 6 % Sjokolademalt, med en EBC på rundt 50, og IBU på rundt 20. Karbonerer på flaske.

Noen som har noen formening om hvor lenge den bør lagres/modnes, og om den blir bedre/verre ved lang lagring Er den god etter et par uker osv. Er den bedre om et halvt år. Og hvilken temp. er best ?
Har så liten erfaring med porter og lurer derfor. Noen som har noen gode råd ?
 
Er i ferd med å brygge en porter. Den har en OG på 14 Brix / 1057 og vil vel bli rundt 5,5% abv. Består av 84% Pale Ale Malt , 10% Cara Crystal og 6 % Sjokolademalt, med en EBC på rundt 50, og IBU på rundt 20. Karbonerer på flaske.

Noen som har noen formening om hvor lenge den bør lagres/modnes, og om den blir bedre/verre ved lang lagring Er den god etter et par uker osv. Er den bedre om et halvt år. Og hvilken temp. er best ?
Har så liten erfaring med porter og lurer derfor. Noen som har noen gode råd ?
Lagring gjør alltid godt på slike øl, men når det har gått et halvt år vil jeg tippe at toppen er passert. En såpass lett øl vil tåle oksidering dårligere enn kraftigere øl. Smakene blir avrundet med lagring, og maltsmakene mer tydelig, i min erfaring. Optimalt lagringstemp for modning er 10-14 grader. For ren oppbevaring er vel desto kaldere desto bedre (?)
 
Ok, takk for svar :) Det var som jeg tenkte . . at det pga forholdsvis lav alkoholprosent ikke bør lagres veldig lenge. Så du mener jeg bør "modne" det i 10-14 grader, mens oppbevaring bør være omtrent slik jeg "modner" pilsner på 0-2 grader ?
 
Ok, takk for svar :) Det var som jeg tenkte . . at det pga forholdsvis lav alkoholprosent ikke bør lagres veldig lenge. Så du mener jeg bør "modne" det i 10-14 grader, mens oppbevaring bør være omtrent slik jeg "modner" pilsner på 0-2 grader ?
Ja. Modning og "ødeleggelse" av øl er mange av de samme prosessene, men ved 10-14 grader skjer fler av de ønskelige i et slik tempo at vi får de positive effektene. Ved varmere skjer flere uønskede og de ønskede går fort over toppen. Ved veldig kald lagring skjer alt veldig sakte. En viss grad av oksidering er for eksempel ønskelig i mørke og kraftige øl, da det er med å på frambringe mange av de deilige smakene av mørk frukt.
 
Tilbake
Topp