Hvor lenge lagrer dere?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
vi har nå satt 4-5 all grain brygg og vi synes vi lykkes ganske godt, men det er en del spørsmål vi driver å spekulerer på uten å finne gode klare svar (som kanskje ikke finnes?):

1) Lagringstid

I oppskrifter som vi finner både her på forumet og andre plasser så varierer anbefalt lagringstid mye. Alt fra 30 dager til 6 måneder. Har til og med sett tilfeller hvor det er veldig spesifikt: "56 dager ved 5,5 grader".

Vi opplever også at det er vanskelig å lagre ølet lenge - det er borte lenge før lenge. Men vi forsøker å holde oppe bryggeaktiviteten slik at vi etterhvert kan få litt ulike typer øl "på lager" :)

Lagringstid påvirkes vel av både alkoholstyrke, malttyper og humletype/mengde.

Men finnes det noen tommelfingerregler for hvor lenge vi bør lagre ølet?

Vi har en lys pils som var flasket 21. mars. Den smaker allerede fortreffelig (litt vel søt kanskje), men hvordan vurderer vi hvor lenge den bør/kan stå?

Vi har også en stout som vi flasket 27. mars. Den har siden da stått til karbonering på ca. 16-17 grader.

Vi kan jo tenke slik: Smaker det relativt godt nå, så drikk det nå. Men det er jo synd dersom det kan bli enda bedre :)

Er det utelukkend erfaring med oppskriften (at man ha brygget den flere ganger og observerer over tid når den smake best) som kan si noe om lagringstid? Eller kan man ta utgangspunkt i malttyper, alkoholinnhold, humlemengde/bitterhet og så og si beregne en optimal lagringstid?

Regner også med at lagringstemperatur har noe å si: Jo lavere temperatur - desto lengre tåler ølet å stå?

2) Koketid

Her varierer det mellom 60 minutter og 90 minutter. Hvordan tenker man når man bestemmer seg for hvor lang koketid en benytter? En ting er jo OG - at en ønsker å koke slik at man treffer ønsket OG. Men er det slik at dersom man treffer OG på en oppskrift med kun 60 minutter - at det ikke finnes andre grunner til å koke i 90 minutt? Eller spurt på en annen måte? Kan man justere på maltmengde for å kunne koke i 60 minutter i stedet for 90 - uten at det får andre konsekvenser?

Jeg pleier å lagre ølet til det ikke er mer igjen.

Angående koketid, så er det vanlig å velge 90 minutter for å koke bort DMS fra pilsnermalt. Det er ikke like nødvendig med pale ale malt, men det skader iallfall ikke. Jeg pleier å koke 90 minutter uansett.

Lagring har med så mangt å gjere. Men om hovudsaka med ølet er humlearoma, så er ikkje lang lagring nokon god idé. Ellers har eg tyda det slik, at undergjæra øl og kraftige, alkoholrike ales tener på lengre lagringstider. Gjerne frå tre månader og oppover.

90 minutter kok, nyttar ein helst ved bruk av pilsnermalt.

God laurdag! 

Slik jeg har erfart det:

For ''standard ale'' er 2 uker lagring nok. Humlesmak/aroma blir svakere ved lang lagring og dette øllet er stort sett oppdrukket etter 6 mnd
For weissbier/wit er 1-2 uker lagring fint, men dette opplever jeg enda mer som ferskvare og taper seg smaksmessig ved lagring utover (maks 3-4 mnd ???)
For pilsner har iallefall jeg erfart at smaken blir bedre og bedre med kald lagring. Faktisk mener jeg at riktig smaksbilde ikke er på plass før etter min 2-3 mnd lagring. Men dette er vel kanskje igjen avhengig av gjærtype/esterprofil og ev gjæringsforløp samt hvordan bryggets maltprofil er. Ved svært lyst lagerøl, er riktig gjæringsforløp og tilstrekkelig lagring enda viktigere enn ved mer maltpregede lagerøl.

Dette er som sagt mine egne erfaringer etter snart to år som hjemmebrygger. Interessant å høre hva andre har å si i denne sammenheng.

Tilbake
Topp