Hvor lenge skal gjærstarteren stå?

Aage

Norbrygg-medlem
Har alltid før brukt tørrgjær i bryggene mine (spraymalt, noen ganger med spesialmalt), men skulle nå sist forsøke med flytende fra Wyeast (London ale 111).
Klemte i gang gjærpakka om morran før jeg dro på jobben og lot den ligge på badet (23-24 °C).
Da jeg kom hjem fra jobben kokte jeg opp 2ltr vann og 200gr spraymalt ekstra light Muntons, kjølte ned til 20 °C, hellte starteren over i en glassbeholder og tilsatte innholdet av posen fra Wyeast. Og ristet godt og satte på kork med gjærlås. Og satte det hele på vaskerommet på 21-22 °C, og ristet starteren innimellom.
Planen var da å bruke den dagen etter ut på ettermiddagen når vørteren var klar. Men jeg så aldri noe blopping i gjærlåsen på starteren. Jeg lot den også stå lenger men ingenting skjedde. hva har jeg gjort galt?

Flere ganger når jeg har brygget vin har jeg hatt et lignende problem, og da har som regel det egentlige problemet vært at korken på gjæringskaret ikke står rett på, eller at gjærlåsen ikke står helt tett i e.l. Dvs, at det gjærer, men at det ikke plopper i gjærlåsen fordi gassen finner andre steder å gå.

Når det er sagt, så har jeg selv noen spørsmål angående gjærstartere, jeg har satt to ølbrygg med Wyeast gjerstartere. den første satte jeg med 100g DME i 1 liter vann, den andre satte jeg med 100g DME i 1 liter vann til å begynne med, og så tilsatte jeg 100G DME i 1 ekstra liter vann etter 24 timer. Jeg observerte veldig lite aktivitet i begge de to gjærstarterne (jeg bruker bare litt alufolie over toppen av flaska/kanna, så har ingen plopping å etterlyse).

I følge John Palmer i howtobrew.com :"These small wort starters can ferment quickly so don't be surprised if you missed the activity".

Så kanskje ingenting er galt tross alt? Den første starteren min gjorde nå jobben, der observerte jeg bare litt bobledannelse i flaska, omtrent som i en veldig doven brus. EDIT: Jeg pitcha den andre starteren tidligere i kveld, og etter bare noen få timer er det bra aktivitet i gjerlåsen.

en indikasjon på at startern er klar er jo at gjæren flokkulerer og samler seg i bunn av flaska. Ganske artig å følge med på når man dyrker opp gjær fra veldig få celler f.eks bunnfall fra flaske. Det er viktig å sørge for at gjæren får det den trenger av stoffer når man skal dyrke den opp. Alle nye celler må legge på seg og danne et solid grunnlag for vidre reproduksjon. Har du en gjeng med magre celler ender det med stor anndel døde og autolyserte celler.
Har et brygg nå som ender i dass fordi jeg pitcha utslitt gjær. 35 liter går til rottene.  :'(
Er man sikker på rutinene sine er det unødvendig med gjærlås. Som Bab nevner kan man bli lurt. Er egentlig bare i veien.

Forstår jeg dette riktig så vil det aldri dukke opp noe aktivitet i gjærlåsen på en starter?

Eller er det bare irrelevant? Starteren er klar etter 24-36 timer når den har flokkulert?

Hvor mye gjærstarter trengs for å få nok gjær til en 25 liters vørter med 5kg spraymalt til rimelig tørt øl?
Jeg har aldri brukt ochslemeter, bare kjent på søthet og vurdert gjæringsaktivitet.

Kan gjæra ha blitt sliten av at den lå varmt på badet i oppblåst pose i for mange timer?

Det kommer altså an på hvor solide gjærlåsen er montert på gjærstarteren. Hvis gass kan snike seg ut utenom gjærlåsen, fordi korken ikke sitter godt på eller lignende, så kan det forekomme at gjærlåsen holder seg forholdsvis rolig. John Palmer peker på noe annet, at gjæringen kan være over før man har rukket å se på flasken, f eks når du lager en starter og pitcher gjær i den på fredag og så går på hyttetur til helgen. Når du så kommer tilbake så kan gjæringen alt være over.  :yes:

Velkommen til forumet forøvrig!  :hadet:

takk for hyggelige svar!  :ilike:

har hatt litt høy terskel for å skrive inn, jeg har ikke holdt på lenge, og synes mye her er høytravende.... :hadet:

Det er bra du samlet mot og skrev noen innlegg  :skitbra:

Forumet er for alle som er interessert i hjemmebrygging, både nybegynnere og gamle travere, og slik kan man hjelpe hverandre. Skrivingen her på forumet kan til tider virke litt vanskelig, men ofte er det et spørsmål om språkbruk. Det er jo litt 'jargon' eller fagspråk som brukes, men når man vet hva det handler om så blir det desto lettere å forstå.  :biersmile:

Apropos oechslevekt, det kan jeg absolutt anbefale deg å skaffe. Billige oechslevekt selges på Europris, og mer nøyaktige fåes hos bl a Petit Agentur og andre netthandelbutikker (se også her). Oechslevekt trenger man nok ikke for en gjærstarter for der er man temmelig oppdatert om hva man slenger i, men i et (malt)brygg der mange faktorer kan påvirke OG (original gravity eller oechsle før gjæring) er den uvurderlig.  :ilike:

Godt nyttår Forum!

Jeg vekker en gammel tråd her, det jeg lurer på er om starteren er ferdig straks den flokkulerer eller om den skal stå noe tid lenger? Det gjelder WLP007 på magnetrører i mitt tilfelle. Hadde lager en 3 liters starter som gikk med til en Engelsk IPA, men det ble igjen en slant som fikk oppi en liten kolbe med maltekstrakt. Etter 12 timer hadde denne flokkulert, og den fikk stå 12 timer til men nå har jeg satt den kaldt til bunnfelling.

Tilbake
Topp