Hvor lenge varer en gjærstarter?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Siden søkefunksjonen fortsatt er litt tullete...

Er det enighet om hvor lenge en gjærstarter kan oppbevares før bruk? Dersom jeg oppbevarer den kjellerkaldt (12 grader) etter at den er ferdig laga. En uke?

(Feber har ført til at brygging må utsettes. Hadde feber i går, og brygga en IPA. Anbefales ikke)

Det burde ikke være noe problem. Folk pitcher jo rør rett i ølen og det blir øl av det og. Men sørg for at den får gjort seg helt ferdig, altså litt lengre enn komplett attenuasjon.

Det burde ikke være noe problem. Folk pitcher jo rør rett i ølen og det blir øl av det og. Men sørg for at den får gjort seg helt ferdig, altså litt lengre enn komplett attenuasjon.
Gjort seg ferdig? Altså at gjærstarteren er ferdig før jeg setter den kaldt?

Gjort seg ferdig? Altså at gjærstarteren er ferdig før jeg setter den kaldt?

Enkelt sagt så er det mot slutten av gjæringen gjæren bygger opp energireservene sine, den må fortsatt være aktiv for å gjøre dette.
Hvis du setter gjæren i kjøleskapet før den har fylt opp lageret sitt så har den mindre å tære på når den ligger inaktiv. Siden det bare er snakk om en uke tviler jeg på at dette er veldig kritisk (har egentlig ikke peiling på hvor mye det ville påvirket) men det er en god rutine å legge til seg.

Tilbake
Topp