Hvor mange appelsiner?

oysts

 
Har planer om å brygge Belgisk wit Gahr edition (http://www.bryggselv.no/products/belgisk-wit-allgrain-olsett-25l) i helgen og i følge oppskriften skal det tilsettes 40g ferskt appelsinskall. Er det noen som har en formening om hvor mange appelsiner av passelig størrelse som må til for å få 40g skall....? :)

Oppskriften sier:
-Til denne ølen skal det tilsettes 40g fersk revet appelsinskall (kun det gule) helst fra organiske appelsiner da disse ikke blir sprøytet med kjemikalier. Hvis du ikke får tak i organiske, kan du bruke vanlige så lenge du vasker de godt.
 
Da jeg trengte 20 gram skall kjøpte jeg 5-6 appelsiner. Det var ca. 5 for mye, mener jeg å huske... Det enkleste er vel å skrelle en appelsin og veie skallet.

PS: Det skal godt gjøres å finne noe annet enn organiske appelsiner.. De mener nok økologiske.
 
Jeg regner med at det kun er det orange som skal være med? I så fall ser jeg for meg at det går med mer enn en appelsin....

Øystein
 
Da jeg brygget denne kjoepte jeg 5 godt voksne appelsiner, det ga 37 gram. Du vil absolutt ikke ha med det hvite, det smaker bare bittert. Sitrussmaken sitter i det farga skallet.
 
Er det snakk om å skrelle av det gule på skallet, eller skrelle appelsinen slik som vi tradisjonelt gjør og ta med det hvite?
 
RoganJosh skrev:
Er det snakk om å skrelle av det gule på skallet, eller skrelle appelsinen slik som vi tradisjonelt gjør og ta med det hvite?

Bruk gjerne et zest jern hvis du har, evt en skreller som skreller tynt... Du skal ikke skrelle appelsinen slik som du gjør på fjellet i påsken.. Du vil kun ha det med farge. Det er det som gir citrus smak, det hvite smaker bare bittert..
 
Bruk det miceoplane "fine" så slipper du å få med det hvite veldigt bittre på appelsinen, er nok bitterstoffer i det orange skallet.
 
Jeg bruker gulrotskreller og finhakkerhakker skallet etter skrellingen. Bare det gule bør være med.
 
Hadde bare tre appelsiner for hånden men fikk med meg veldig mye av skallet, øl blir det vel uansett? :)

Øystein
 
Tilbake
Topp