Hvor mange Picnicpatroner til å tappe 19L fat?

Jeg skal i pinnekjøttlag om en uke og har lagd en lekker pale ale som jeg har karbonert med sukker og hatt på 19L Corneliusfat. For å gjøre logistikken litt lettere, så har jeg lånt vårt fellesbryggeri sitt picnicsett:
http://www.bryggselv.no/products/c02-picnic-

Spørsmålet er; hvor mange patroner trenger jeg for å få ut all alen? Noen som har prøvd denne komboen før?

Har ikke samme oppsett selv, men har kjørt på noe tilsvarende. Hos meg gikk det ca. 16-20 gram CO2 pr. 6L, avhengig av karbonering og øvrige tap. Ølet var karbonert på forhånd. Jeg ville ha tatt med 6 patroner, ev, backup. Tror jeg har sett en kalkulasjon på dette engang, sikkert noen som vet. Anbefaler heller en større co2 patron på 425g som selges på jernia etc. til sodastream. Du må da sørge for overgang selv, merk da at trykket i en co2 patron ikke er å spøke med. Når jeg ventet på at min overgang til co2 regulator skulle ankomme, så lekte jeg meg litt med karbonering etc. uten trykkluft regulator. Det var dumt men noe ødeleggelser må en jo regne med i denne hobbyen

Vil råde deg til å ta med med 2-3 stk for sikkerhetsskyld, men det holder muligens med en. Kjedelig å gå tom.

Start med å tappe med hjelp av det trykket som allerede er på fatet og etterfyll når det nesten ikke er noe trykk igjen på fatet. Trenger ikke mye trykk for å presse ut alen, og siden dette skal tømmes på en kveld så vil alen holde seg karbonert, selv uten optimalt trykk.

Vil også råde deg til 425g flaskene fra Sodastream, da med en regulator og adapter. Rimeligere og veldig tilgjengelig på Clas.

Kos deg med pinnkjøttet, for min del er det smalahove og IPA i kveld!

Hvor får en kjøpt et adapter som passer mellom patronen og mutteren til regulatoren ?

Kalkulering er en ting, men når en tar med øl på fat så transporterer en fatet, og det utsettes for temperaturendringer. Om en i tillegg bruker picnic kran så er helvete i gang. Om temperaturen på øllet nå er vesentlig høyere enn det du hadde hjemme kan du gange helvete med 2. Etter min erfaring så takler ikke picnic kran 1 bar serveringstrykk, så du ender opp med å måtte dra av en god del trykk fra fatet for å kunne tappe en normal øl.
3 til 4 patroner er sikkert greit.
Om du har mulighet til det anbefaler jeg at du bruker en skikkelig kran og noen meter med slange. Forsøk å holde øllet kjølig. Det hjelper godt med et liggeunderlag surret rundt fatet.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Etter min erfaring så takler ikke picnic kran 1 bar serveringstrykk, så du ender opp med å måtte dra av en god del trykk fra fatet for å kunne tappe en normal øl.
Hæ? Det er det eneste trykket jeg noensinne har prøvd på med fat og har kun picnic kran og har aldri hatt problemer!

Nå er det ikke alltid selve kranen som er problemet. Man trenger en balansert tappelinje. Jeg har to Picknik kraner, og de har naturligvis forskjellig krav til både karbonerings- og tappetrykk
a907b1407df966db1351c2b203683138.jpg

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: jab
Tilbake
Topp