Hvor mye malt trenger jeg...

Har lest endel på forumet og plukket opp litt her og der, men er et par ting jeg lurer på. (Har søkt, men fant liksom ikke helt svaret.)

1:Hvis jeg vil ha en OG på 55, hvor mye malt vil jeg da trenge?  Er det noe regnestykke som er noelunne lett å bruke? Så et men fikk det ikke til å stemme.

2:Etter kok, hvis jeg har en for høy OG, er det da mulig å tilsette kokt vann for å få ned OG?( Hvor mange liter for å få ned fra 65 til 64 så ca?)

(296*0,75)/liter gir oeschle pr liter for basemalt  (ca 270*0,75)/liter kan du grovt sett bruke for spesialmalt hvis du har en effektivitet på 75%. Men har du en effektivitet på 75% vet du det?

mvh

Bårdd

Bernts kom meg i forkjøpet

Har egentlig ikke regnet utbytte, skjønner meg ikke på akkurat den biten enda... men er ønskelig å komme rundt 75...

Geir!
Du kan bare gå inn på siden jeg har lagt link til, og så finner du Beercalk programmet i venstremenyen.
Det er gratis og enkelt i bruk. Der plotter du inn mengde du skal brygge, malt og humle. Og så får du ut de verdiene du trenger. Så er det bare å justere mengden malt ut fra hvor sterkt du vil ha det!

http://www.haandbryg.dk/

Marius K. skrev:
uThaug skrev:

Er det ikke feil det som står om meskeeffektivitet i tråden her? Meskeeffektivitet regnes vel ut med målt SG før kok / antall liter etter mesking, men før kok?

Tallet man får her vil vel være effektiviteten fra meskingen, som man igjen bruker når skal beregne potensiell OG.

Eller har jeg misforstått noe?

Om du bruker SG og volum før kok eller etter kok spiller ingen rolle. Du vil få samme utbyttetall uansett. Det er ganske logisk, siden det eneste (relevante) som skjer under kokingen er at noe av vannet fordamper, og vørteren konsentreres tilsvarende.

SG*volum (før kok) = SG*volum (etter kok).

Hannaas skrev:
Marius K. skrev:
uThaug skrev:

Er det ikke feil det som står om meskeeffektivitet i tråden her? Meskeeffektivitet regnes vel ut med målt SG før kok / antall liter etter mesking, men før kok?

Tallet man får her vil vel være effektiviteten fra meskingen, som man igjen bruker når skal beregne potensiell OG.

Eller har jeg misforstått noe?

Om du bruker SG og volum før kok eller etter kok spiller ingen rolle. Du vil få samme utbyttetall uansett. Det er ganske logisk, siden det eneste (relevante) som skjer under kokingen er at noe av vannet fordamper, og vørteren konsentreres tilsvarende.

SG*volum (før kok) = SG*volum (etter kok).

Ok, takk for oppklaring!

Antar det vil være enklere å gjøre denne beregningen før koking, da det etter koking gjerne vil være en del trub som påvirker volumet i gryta.

Bårdd skrev:
(296*0,75)/liter gir oeschle pr liter for basemalt  (ca 270*0,75)/liter kan du grovt sett bruke for spesialmalt hvis du har en effektivitet på 75%. Men har du en effektivitet på 75% vet du det?

mvh

Bårdd

Bernts kom meg i forkjøpet

Takk for mange gode svar.
Hvis jeg bruker formelen her, (296*0,75)/19 liter = 11
Så er det 11 oeschle pr liter. Så hvis jeg vil har den ned 6 så tilsetter jeg 0,5 liter vann? er det slik å forstå? =)

Svein Erik skrev:
Geir!
Du kan bare gå inn på siden jeg har lagt link til, og så finner du Beercalk programmet i venstremenyen.
Det er gratis og enkelt i bruk. Der plotter du inn mengde du skal brygge, malt og humle. Og så får du ut de verdiene du trenger. Så er det bare å justere mengden malt ut fra hvor sterkt du vil ha det!

http://www.haandbryg.dk/

Hei

Takk for denne.. Helt genial! =)

Oppfølgingsspørsmål-

Hvorr mye vann pleier dere å ha pr kilo...
Bruker dere ekstra vann til skylling? eller skyller dere med tappet vørter?

Som dere sikkert skjønner er jeg ganske fersk i dette faget!

2.5 -3 liter er normalt. Går med mer og mindre og. Altså vann som er i kontakt med mesken til enhver tid. Har du falskbunn f.eks så må du legge til mer vann for å fylle opp deadspacen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tilbake
Topp