Kai Troester (Braukaiser) har en grundig innføring i 3 deler om pH og dens betydning for brygging.
An Overview of pH - German brewing and more
How pH affects brewing - German brewing and more
Mash pH control - German brewing and more
@Miguel Kan syrligheta i en weissbier skyldes hvetemaltet? Horst Dornbusch (han har ikke verdens beste rykte som ølhistoriker, men litt peiling på weissbier har han vel) sier at "When used in beer, wheat malt imparts a lighter body than does barley malt, often coupled with a gently refreshing touch of acidity." (The Oxford Companion to Beer Definition of wheat malt) Sjøl om hvetemalt visstnok har høyere pH enn byggmalt, så synes jeg dette stemmer med min erfaring med weissbier - og med å bruke mye hvetemalt i andre typer øl, også.
Jeg har prøvd å finne noe om hvordan gjærtype påvirker pH, uten at det har dukket opp noe konkret. Det hadde vært interessant om noen sitter pånoe om dette.
Godt spørsmål. Hvetemalt har jo ikke skall, skall er vel noe som trekker pH noe ned ifht skall-løst, samt bidrar med tanniner, som kan føles ut som bitterhet, og som igjen kan mistolkes som "surt". Så jeg vil med en gang ikke ta det som at hvete senker pH, eller på en annen måte gir den følelsen.
Og "refreshing touch of acidity" har jeg ikke opplevd selv de gangene jeg har brukt akkurat samme grist til å lage IPA som Hefe. Jeg vet ikke hva forfatteren du siterer tester, men kan det være at han ikke har gjort det samme som meg og har konkudert med at hveteølene, siden han har brukt hefe-gjær i de, gir litt mer acidity? Spekulasjoner. Såvidt meg bekjent, og ut fra at jeg har brukt akkurat samme grist med Hefe-gjær som f.eks US-05, flere ganger, så kommer den syrligheten ikke fra maltet.