Hvor mye trykk må til for å åpne en tilbakeslagsventil

Jeg har den riktig vei. Det jeg lurer på er hvor mye trykk man må opp i for at den skal slippe igjennom. F.eks ved 0,5 psi antar jeg at den ikke åpner. Men når åpner den. Har ikke hann-kobling slik at je kan teste. Hvor høyt. Hvis dette er ca 0,5 bar må jeg legge til dette ved rett trykk for karbonering.

Den slipper inn. Det er jeg klar over. Jeg jobber med hydraulikk så jeg vet hvordan en tilbakeslagsventil fungerer. Spørsmålet er, hvor mye trykk må man ha for at den slipper inn. Man må ha et vist trykk for å åpne opp.

Du vil høre når den åpner og kan da registrere åpningstrykket....sannsynligvis ved mindre enn 5psi, så du trenger ikke å tenke på det...

Sist redigert:
Ja, når fatet er tomt kan jeg gjøre det. Eller når jeg får tilsendt en løs ventil for ball lock. Nå er fatet fullt av øl. Lurte bare på om noen viste åpnetrykket. Er nok ikke høyt nei.

Men over til hvorfor jeg spør. Har 2 fat med brown ale og lucky jack apa. Brown ale skal iht til tabell karboneres med 0,7 bar ved 7 grader og apa med 1 bar ved samme temp. Etter en uke syns jeg det er lite futt i ølet. HVor mye kan jeg øke trykket med eller skal jeg bare vente å se ann?

Står di med trykk på fra co2 flaska eller bare trykker du di opp og kobler fra co2 flaska?
Skal karbonering til 0,7 bar fungere så må co2 flaska være tilkoblet og åpen hele uka..

En måte er å sette trykket på feks. 1,5 bar,riste/rulle fatet kraftig 30 sec...prøvesmake og gjenta til det er bra..så setter trykket til det du skal ha.. Bare vær obs på at du kan få for mye co2 i ølet og på denne måten..
Fatet må ikke være smekkfullt,litt plass til gass må det være..

Sist redigert:
Står di med trykk på fra co2 flaska eller bare trykker du di opp og kobler fra co2 flaska?
Skal karbonering til 0,7 bar fungere så må co2 flaska være tilkoblet og åpen hele uka..

En måte er å sette trykket på feks. 1,5 bar,riste/rulle fatet kraftig 30 sec...prøvesmake og gjenta til det er bra..så setter trykket til det du skal ha.. Bare vær obs på at du kan få for mye co2 i ølet og på denne måten..
Fatet må ikke være smekkfullt,litt plass til gass må det være..

Jeg har flaska koblet på hele tiden med 0,7 bar på begge fatene. Kobler innimellom ifra den som skal ha 0,7 bar og justerer trykket til 1 bar helt til den slutter å fylle. Justerer så ned igjen (fint med tilbakeslagsventil her) og kobler på 0,7 bars fatet. Skal justere det litt høyere iom at siste post sier 2 psi = 0,14 bar. Trenger da 0,85 bars trykk og 1,14 bar.

Det tar nok tid med så lave trykk, (bruker selv 2 bar som er maks for meg siden jeg vil ha manometer med masse og rett utslag) i ca. 3 døgn.
Kan det da være at du ikke har 0,7 bar og da kanskje 0,55 bar eller har du som fagmann byttet til mere passende manometer. :)

Det tar nok tid med så lave trykk, (bruker selv 2 bar som er maks for meg siden jeg vil ha manometer med masse og rett utslag) i ca. 3 døgn.
Kan det da være at du ikke har 0,7 bar og da kanskje 0,55 bar eller har du som fagmann byttet til mere passende manometer. :)

Iom at ventilen bruker 2 psi på å åpne har jeg for lavt trykk, så det skal jeg justere. Har karbonert med 0,55 bar som du nevner. Jeg har ikke noe avansert manometer. Skala fra 0-6 bar, så dette er også et usikkerhetsmoment hvor nøyaktig dette er. Burde hatt et som går fra 0-2 bar, men det får bli neste gang.

Kanskje du finner noe her: http://www.williamsbrewing.com/DISCONNECT-CHECK-VALVE-P3658.aspx

"This German-made one way gas check valve features 1/4" threaded flare fittings, to fit standard threaded ball and pin lock gas connectors. Prevents beer from backing up into gas lines. This releases at 3psi, and is a great way to add a one way valve to your threaded ball or pin lock keg connector.
Note: These should not be disassembled, they can be very hard to put back together, and replacement parts are not sold individually. Click on the for a pdf of the assembly diagram."

Tilbake
Topp