Hvor skal en begynne?

Hei!

Jeg er nettopp blitt medlem i Norbrygg. Jeg har tidligere laget øl basert på diverse ølsett med helt OK resultat etter litt triksing. Etter noen års opphold, ønsker jeg nå å starte opp med "skikkelig" brygging, dvs. basert på malt, humle, gjær og vann.

På dette området starter jeg fra scratch, dvs. jeg mangler alt utstyr og trenger egentlig en liten "kick start". Jeg ønsker primært å lage overgjæret øl som IPA og tradisjonell Bitter. Jeg er lite glad i flaskevasking og tapping, så jeg satser på fatlagring. Om en er vant til "Real Ale" på engelske puber er dette ganske fattig på kullsyre (tilsettes ikke i prosessen) og pumpes med håndpumpe. Er dette mulig for hjemmebryggere?

Derfor: Egentlig et dustete spørsmål: Hvor bør jeg begynne - og hvor kjøper man utstyr og råvarer enkelt og greit? Jeg bor på Romerike (Aurskog).

Jeg håper på noen gode tips - og håper å komme tilbake med mer saklige innlegg etter hvert.


Med hilsen

Vidar
 
Da er du heldig, Vin og Bar ligger i Lillestrøm og har alt du vil trenge. Kjører du rundt Fagerborgkvartalet finner du det.
 
Vidar S skrev:
Jeg ønsker primært å lage overgjæret øl som IPA og tradisjonell Bitter. Jeg er lite glad i flaskevasking og tapping, så jeg satser på fatlagring. Om en er vant til "Real Ale" på engelske puber er dette ganske fattig på kullsyre (tilsettes ikke i prosessen) og pumpes med håndpumpe. Er dette mulig for hjemmebryggere?

Derfor: Egentlig et dustete spørsmål: Hvor bør jeg begynne - og hvor kjøper man utstyr og råvarer enkelt og greit? Jeg bor på Romerike (Aurskog).

Håndpumpe er fullt mulig, men litt vanskelig å få tak i, må nok importeres fra UK. søk på "beer engine" eller "hand pump" på ebay.co.uk
ellers så lønner det seg å følge med på forumet, jeg fikk kjøpt en brukt for 1000,- her inne.
det finnes og endel bra tråder her inne om bruk av håndpumpe.

du bor ganske nærme vin og bar i lillestrøm, de er bra når du skal kjøpe råvarer og noe utstyr (de har nok ikke alt du trenger)
ellers så anbefaler jeg bryggselv.no (som nettbutikk) men utsalgstedet ligger heller ikke så veldig langt unna deg
 
Hei og takk for svar!

Det ser ut som om bryggselv.no har mye å by på og de er som du sier ikke veldig langt unna. Ellers gjorde jeg et enkelt gogle søk etter håndpumper. Det er ikke vanskelig å få fatt i det i England i hvert fall, både nye, brukte og overhalte finnes der. Men noen  av de som selger brukt vil at de hentes...

Jeg kommer nok til å gjøre litt mer "research" før jeg drar i gang med min første skikkelige brygging, håper å få satt noe i løpet av april i det minste.
:)

Vidar
 
Tilbake
Topp