Jeg øker kapasiteten fra 25 til 200 liter. Frem til nå har jeg hatt et par små kjeler ekstra for fort å kunne flytte rundt på vann og vørter, men med 200 liter går jo ikke det lenger.
Bryggeriet lages av VVB med HERMS oppsett.
Det meste er planlagt, men jeg lurer på et par ting (se tegning)
A) Temperaturen på vann i HLT skal sirkulere og kontrolleres av en PID. Hvor er det best å montere termometeret ?
B) Hvor i kokekjelen er det best å pumpe inn vørteren etter skylling ? Høyt: Slipper tilbake-slag, men det kan bli en del plask. Lavt: Slipper plask, men med 200 liter blir det etterhvert et ganske stort press tilbake til pumpa.
c) Whirlpool med mot-strøms-kjøler: Hva er optimal høyde på uttak og inntak i kokekjelen for å få vørteren til å sirkulere i en whirlpool og for å få kjølt ned alt sammen ?
Joker) Det er sikkert noen andre ting jeg har oversett. Kom gjerne med input.
Olav
Bryggeriet lages av VVB med HERMS oppsett.
Det meste er planlagt, men jeg lurer på et par ting (se tegning)
A) Temperaturen på vann i HLT skal sirkulere og kontrolleres av en PID. Hvor er det best å montere termometeret ?
B) Hvor i kokekjelen er det best å pumpe inn vørteren etter skylling ? Høyt: Slipper tilbake-slag, men det kan bli en del plask. Lavt: Slipper plask, men med 200 liter blir det etterhvert et ganske stort press tilbake til pumpa.
c) Whirlpool med mot-strøms-kjøler: Hva er optimal høyde på uttak og inntak i kokekjelen for å få vørteren til å sirkulere i en whirlpool og for å få kjølt ned alt sammen ?
Joker) Det er sikkert noen andre ting jeg har oversett. Kom gjerne med input.
Olav