Hvordan blir dette eksperimentet?

Brown ale type øl kit til 12 liter veske
8 liter eplejuice
passende mengde kanel (aner ikke hvor mye foreløpig)
gjæres på 20-22 grader

Kan det bli bra eller er det ikke vits å prøve?;)

ang eplejuice har jeg ikke mye peiling, men de fleste juice sortene fra butikken inneholder vel en mengde sukker enten tilsatt eller
naturlig innhold, det må vel undersøkes.

Kanel kan du prøve deg frem med, anbefaler små mengder, som 1-5 gram på ett så lite brygg, ligger litt ute
på forumet om smakstilsettninger, men om det ligger mye ut om mengder mtp det er til å ekspreimenteres
med vet jeg ikke.

hørtes for min del unødvendig ut å prøve på, men skyter ingens fugl før noen som vet bedre har sagt noe :)

Hvis det heter juice er det ikke tilsatt sukker (det er en forutsetning for å kunne kalle det juice), men det er så klart en god del naturlig sukker i dem. Det er vel også greit å passe på at juicen man velger kun er pasteurisert, og at den ikke inneholder konserveringsmidler som kan gjøre det vanskelig for gjæra.

Ellers aner jeg ikke hva man kan forvente av resultat, men det blir vel en form for "graff".

ang eplejuice har jeg ikke mye peiling, men de fleste juice sortene fra butikken inneholder vel en mengde sukker enten tilsatt eller
naturlig innhold, det må vel undersøkes.

Kanel kan du prøve deg frem med, anbefaler små mengder, som 1-5 gram på ett så lite brygg, ligger litt ute
på forumet om smakstilsettninger, men om det ligger mye ut om mengder mtp det er til å ekspreimenteres
med vet jeg ikke.

hørtes for min del unødvendig ut å prøve på, men skyter ingens fugl før noen som vet bedre har sagt noe :)

Helt sikkert unødvendig, mange av mine ideer er nok det;)

Tanken var en mørkere øl med et slags hint av "eplekake" (eple,kanel, kanskje også vanilje) ? Hvis jeg skal gjøre noe "dumt" som dette må jeg iallefall ha riktige mengder av alt slik at det står i stil ;)

ville heller bare laget en eplecider isåfall :) men ville prøvd med vesentlig mye mindre mengder eplejuice om målet var
en eplette smak. høres spennende ut med en mørk øl ala stout eller porter med med bare hint av eple, litt kanel. Men vanilje
vet jeg ikke om havner under "fet" kategorien, men om ikke så syns jeg ikke det er så viktig uansett. :)

viktigst med kanel og eple smak da i mine øyne =) varm eplekake med vanilje is blir det jo ikke likevel.

Kanskje lurt å bruke små volum når fantasier skal prøves ut.
Gjæringskar av 1.5l brusflaske med boret hull i korken for gummipropp/gjærlås?
Har du noe passende vasket gjær stående trenger det ikke bli så dyrt.
Har planer om noe slikt med eplecider fra butikken (ca 8kr/l) og en liten skvett eplesaft med ikke gjærbart sukker.

Du kan jo prøve å gjære bare eple juice / nektar / råsaft fra eple for å se hva du får i OG og FG utmålinger, bare for å få
en pekepinn på innhold av gjærbart sukker.

Prøv å søk på graff, det er en laaang tråd på homebrewtalk om dette, ekstraktbasert øl/cider kombo. Virker som mange liker det. Ville prøvd en velprøvd oppskrift først for då å utvikle dem.

Da tror jeg heller no lyst belgisk er veien å gå hvis du på død og liv vil blande noe med cider

Kan bekrefte at Graff er velsmakende saker. Brygget det i sommer etter oppskriften fra HBT. Meget kjapp og lettvint bryggedag. Det sies at den er god med en gang den er karbonert, og det var den også. Men du verden så godt den har hatt av noen måneders lagring! Har dessverre bare 2 flasker igjen nå.

At graf egentlig er en drikk oppfunnet av Stephen King er jo morsomt nok i seg selv til å prøve å lage det.

Sist redigert:
Tanken/ideen startet fra disse europris kit'sene der de ber deg tilsette 1 kg dextrose/spay malt. Da tenkte jeg at at hvorfor ikke heller tilsetter noe med smak,som en slags juice? Det blir jo ikke lenger en øl, men er det en øl med sukker/dextrose? :p

Tilbake
Topp