Hvordan bruke bringebærpuré? SG økning?

Jeg skal brygge et øl med bringebærpuré. Tenker la ølen gjære ned før jeg tilsetter overfører til en annen beholder hvor jeg tilsetter bærene.

Skal ølen gjære helt ned først, eller kan jeg overføre og tilsette bær mens den enda gjærer litt etter stormgjæring?

Hvor lenge trenger ølen å stå på bærene før tapping?

Hvordan finner jeg ut hvor mye bærene øker SG?

Når jeg tilsetter bær (blåbær og bringebær), har jeg gjort det etter stormgjæringen. Bærene ligger da i humleposer slik at jeg kan dra dei ut etter ca 7 dager.

Jeg skal brygge et øl med bringebærpuré. Tenker la ølen gjære ned før jeg tilsetter overfører til en annen beholder hvor jeg tilsetter bærene.

Skal ølen gjære helt ned først, eller kan jeg overføre og tilsette bær mens den enda gjærer litt etter stormgjæring?

Hvor lenge trenger ølen å stå på bærene før tapping?

Hvordan finner jeg ut hvor mye bærene øker SG?

Jeg ville forsøkt å fjerne frøene ved å tvinge pureen gjennom et dørslag og så tilsatt etter stormgjæring. Ta gjerne ut en prøve av kjent volum og tilsett litt pure til den for å finne riktig forhold vørter/pure. Eller kjøp en øl og kjør samme forsøk på den.

Årsaken til at en tilsetter etter stormgjæring er vel at stormgjæring får mye av bæraromaen til å forsvinne.

Tilbake
Topp