Hvordan bruke en spunding-ventil?

Kan være lurt å ha en buffer tank men kommer litt an på hvilken ventil du har..Selv har jeg denne http://flipse.com/images/spunding2.jpg som er mye bedre en Ali ventilen men vanskelig å få tak i til en ok pris...denne liker ikke å få øl i seg og kan ikke demonteres...men har og den du har på din skisse og tror ikke den har noen problemer med litt øl i seg,lett å demontere å rense..

Bruker vannfiter som buffer tank,fungerer supert det..
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-...mper/vannrensere-og-filter/vannfilter-438008/

http://airtrolinc.com/rv-5200-rv-5300-miniature-relief-valve/
 
Jeg jukser litt. Orker ikke google selv nå ikveld...

Doppelen står nå på 4.5 c. Ned fra 8-6-5 og nå 4.5. Den skal jo til syvende og sist ned til 2.5c med spunden. Trykket stiger, så det er fortsatt aktivitet der.

Men jeg lurer på det med trykket. Hver gang jeg senker temperaturen så vil jeg jo få et lavere trykk i ventilen. Hva blir prosedyren for å treffe ca riktig karbonering? Bare lukke den helt og så til slutt åpne til riktig trykk viser seg i manometeret? Da lurer jeg også på gjæring under trykk i hjemmebryggermiljø over tid.

Jeg kan jo bare gasse opp med CO2, men bare for å gjøre det vil jeg gjerne prøve naturlig karbonering.
 
Fast ferment test? Bruker ikke fat selv, men det er vel en måte å skru igjen når det er 2 poeng igjen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fast ferment test? Bruker ikke fat selv, men det er vel en måte å skru igjen når det er 2 poeng igjen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Godt poeng. Kanskje jeg skal trekke ut en prøve og snurre den. Jeg korket igjen på 1.030 for jeg stakk fingeren i lufta og gjettet 1.024-1.026 på denne. Helst 1.020 men tja.. ett gravity poeng gir vi 0.5 CO2 volum.

Men hvis jeg treffer 1.025 så tolker jeg at korkingen ved 1.030 burde gi meg 2.5 vols, uavhengig av temperstursenkinger underveis.
 
Tror tommelfingerregelen er 2 poeng for lager, hvis du driver kaldgjæring, og 4 på overgjæret, hvis du vil ha 2.0 volum.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har atter et spørsmål om dette.

Ølet står nå på 1,5C og har stått på den tempen i sikkert to uker. Likevel så stiger tryket. Det er en lager jeg har kaldfermentert, altså 8C i ca to uker og så gradvis ned til 4C hvor det stod ca to uker. Jeg målte den for en ukes tid siden og da viste den 1.026. Jeg spundet på ca 1.030 mener jeg å huske.

Ifølge arket mitt så skal jeg ha 0,482 bar ved 1.66C for å få 2,24 volumenteter i ølet. Hvis jeg åpner ventilen så kommer det ikke noe gass. Det kommer vel kanskje ikke noe gass ut før trykket overstiger 1 bar? Manometere på spunden viser 0.8 Bar.

Hva gjør jeg?
 
Når jeg tenker meg om så har spundingventilen faktisk alkdri vært åpen under fermenteringen. Jeg har tappet ut to prøver fra fatet for å måle SG, det er eneste måten jeg har senket trykket i fatet på.
 
Noen som vet om en "god" spunding ventil? Nå har jeg en simpel sak fra kina, føler at den kan oppgraderes. Vet ikke hvis det finnes, men en ventil hvor man kan forhåndssette trykket ville vært gull.
 
Sist redigert:
En tanke. Ser etter innspill for å se hvis dette er en idiotisk:

Hvis jeg en gang skulle gå for en av de svindyre spundventilene til tre hundre euro. Er det noen som ser noe idiotisk i å lage en fireveis-splitt, hvor på ene slangestykket så sitter denne spundventilen, og på de tre andre så ender slangene opp i ball-locks? Eneste jeg kan se for meg er at det ville vært smått katastrofalt å fått gunk inn i slangen, men det vet jeg ikke kommer til å skje. Da kan den ene ventilen "styre" tre fat samtidig, hvis jeg f.eks bare har ett eller to fat gående, så vil ball-lockene terminere de slangestykkene som ikke er i bruk.
 
Har nå fått min fra Ali. Er det lurt å teste med vann først?
 

Vedlegg

  • 2676F469-14FB-4878-A583-501996935185.jpeg
    2676F469-14FB-4878-A583-501996935185.jpeg
    94,3 KB · Sett: 45
Har nå fått min fra Ali. Er det lurt å teste med vann først?

Med vann? Hva mener du?

Vann gir jo ikke noe trykk i seg selv. Dessuten må du vite at de der krever litt babysitting, min erfaring er at man må sjekke opp på de en gang om dagen de første 3-4 dagene, hvis du bruker de ut av boksen, de er fryktelig unøyaktige ut av boksen, sideveis bevegelse når du skrur på den gir utslag liksom.

Et triks jeg har gjort på mine to er å kle skruknotten med gjengetape for å slippe sideveis bevegelse.
 
Enkleste forsikringen mot å få krausen (eller øl) i gassdelen er å kutte det lille gassrøret helt ned og ikke fylle til det renner over. Hvis du fyller til det renner over så ta en prøvesmak eller to med en gang, da er du klar gass-diptuben,

Har selv bøsta to manometere på det der.
 
Med vann? Hva mener du?

Vann gir jo ikke noe trykk i seg selv. Dessuten må du vite at de der krever litt babysitting, min erfaring er at man må sjekke opp på de en gang om dagen de første 3-4 dagene, hvis du bruker de ut av boksen, de er fryktelig unøyaktige ut av boksen, sideveis bevegelse når du skrur på den gir utslag liksom.

Et triks jeg har gjort på mine to er å kle skruknotten med gjengetape for å slippe sideveis bevegelse.

Tenkte å fylle et fat med vann og karbonere. Justere, og la det stå sånn. Eller tomt fat?
 
Tenkte å fylle et fat med vann og karbonere. Justere, og la det stå sånn. Eller tomt fat?
Du kan fint bruke et tomt fat.
Jeg kjøpte en slik for et par år siden, men slet med å få justert den. Klarte å trykksette for mye – manometeret fikk seg en smell.
Siden har bygget en av løse deler – det fungerer veldig bra.
 
Tilbake
Topp