Hvordan få klarere øl?

Har brukt gelatin ( typen som selges på bla Kiwi etc i en liten pose) for å klarne pils for første gang . Hvor lav temp på coldcrash og hvor lenge skal det stå ?
Jeg bruker ikke Cold Crash på pils (kun på øl som er tørrhumlet), men et par, tre døgn ned mot 0 C gjør susen.

Gelatin hjelper nok, men partiklene som gjør øl uklart vil uansett bunnfelle når ølet lagres kaldt. Et produkt som fungerer veldig godt er Brewers Clarex (selges også som Clarity Ferm i utvannet versjon). Tilsettes i gjæringskaret sammen med gjær, og det tar knekken på kuldetåke. I kombinasjon med Karrageenan i kok, gir det som regel temmelig klart øl etter kaldlagring.
 
Litt på siden av tråden, men Brewers Clarex hjelper også å glutenredusere øl. Jeg har to venner med cøliaki som ikke opplever ubehag (annet enn vanlig bakrus) når de drikker øl hvor jeg har tilsatt Brewers Clarex. Fungerer sikkert ikke for alle, men det kan være lurt å tilsette ølet uansett.
 
Jeg bare så noen videoer der dem fikk så klart øl med å bruke gelatin så derfor jeg tenkte prøve den. Så du kjører tempen ned mot null ja. Har stoppa på 4 gr jeg men tenkte nok å senke den ytterligere.
Att øllet blir såkalt glutenfritt, påvirker ikke det smaken ? Ser att denne Clarex gjør øllet glutenfritt
 
Jeg bare så noen videoer der dem fikk så klart øl med å bruke gelatin så derfor jeg tenkte prøve den. Så du kjører tempen ned mot null ja. Har stoppa på 4 gr jeg men tenkte nok å senke den ytterligere.
Att øllet blir såkalt glutenfritt, påvirker ikke det smaken ? Ser att denne Clarex gjør øllet glutenfritt
Gelatin fungerer absolutt raskere enn de fleste andre klarninger, og jo nærmere null jo mer effektiv er den, og som regel holder 3-6 dager for krystallklart øl. Jeg pleier tilsette gelatin i fatet de gangene jeg bruker det.

Jeg har ikke lagt merke til at Clarex endrer smaksprofil :)
 
Gelatin fungerer absolutt raskere enn de fleste andre klarninger, og jo nærmere null jo mer effektiv er den, og som regel holder 3-6 dager for krystallklart øl. Jeg pleier tilsette gelatin i fatet de gangene jeg bruker det.

Jeg har ikke lagt merke til at Clarex endrer smaksprofil :)
Jeg kokte vann og kjølte ned før jeg blanda i gelatin. Har det noe å si ?
 
Agaragar fra "innvanrerbutikk" så slipper du kokehysteriet det er med gelatin, og du trenger ikke de nedkjølingen av ølet heller for klaringens skyld.
 
Etter at jeg gikk over til brewers clarex blir ikke ølet klart lenger. Jeg har ikke egentlig brydd meg så mye om det, men begynte å tenke på det nå. Om det ikke blir klart, kan det være at ølet også ikke blir glutenredusert? Ikke noe problem for meg, men jeg har en uklar sommerpils som jeg skal servere i festlig lag og da er det greit å vite om de som har sarte mager kan drikke den.
 
Etter at jeg gikk over til brewers clarex blir ikke ølet klart lenger. Jeg har ikke egentlig brydd meg så mye om det, men begynte å tenke på det nå. Om det ikke blir klart, kan det være at ølet også ikke blir glutenredusert? Ikke noe problem for meg, men jeg har en uklar sommerpils som jeg skal servere i festlig lag og da er det greit å vite om de som har sarte mager kan drikke den.
Har aldri brukt brewers clarex, men det kan være ulike årsaker til uklart øl. Skulle tro klaringen fungerer, men at det er en annen form for haze
 
Etter at jeg gikk over til brewers clarex blir ikke ølet klart lenger. Jeg har ikke egentlig brydd meg så mye om det, men begynte å tenke på det nå. Om det ikke blir klart, kan det være at ølet også ikke blir glutenredusert? Ikke noe problem for meg, men jeg har en uklar sommerpils som jeg skal servere i festlig lag og da er det greit å vite om de som har sarte mager kan drikke den.
Det er uansett tidlig og fastslå at ølet ikke er klart
 
Jeg gorde et forsøk; jeg tasta inn trådttittelen i søkefeltet til google. Prøv det.
Problemet er at med mindre du sletter småkaker kontinuerlig, vil google gi deg personifiserte resultater etter hvor google ser at du har vært, så du vil sannsynligvis få andre treff fra "Hvordan få klarere øl" enn hva jeg eller en annen person vil få... Googles mål er ikke å gi deg den beste informasjonen, men å gi deg informasjonen google tror du er mest fornøyd med. Ofte er det sammentreff, av og til ikke...

(Hilsen en som ikke bruker chrome og ber browseren spise opp alle småkaker når den avsluttes)
 
Problemet er at med mindre du sletter småkaker kontinuerlig, vil google gi deg personifiserte resultater etter hvor google ser at du har vært, så du vil sannsynligvis få andre treff fra "Hvordan få klarere øl" enn hva jeg eller en annen person vil få... Googles mål er ikke å gi deg den beste informasjonen, men å gi deg informasjonen google tror du er mest fornøyd med. Ofte er det sammentreff, av og til ikke...

(Hilsen en som ikke bruker chrome og ber browseren spise opp alle småkaker når den avsluttes)
Takk skal du ha; det der var nyttig:).

Der fikk jeg fylt nok et kunnskapshull, og alle monner drar - men uvitenheten min når det gjelder sånt er nærmest bunnløs:).
 
Tilbake
Topp