Hvordan få mest mulig aroma / smak (?) ut av humletilsetting på "0" minutter

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg brygger BIAB, og lurte på hvordan man får mest mulig "effekt" ut av en humletilsetting på "0" minutter?

Jeg har ingen pumpe med mulighet for å kjøre WP osv.

Etter tilsetting av humle på "0" minutter, er det best starte kjøling med en gang, eller la det stå litt før kjøling starter? Jeg bruker forøvrig en spiralkjøler.

Mvh,

Marius

du kan kjøle ned litt, ca 80-85 grader og la det stå opp mot 30 min før du kjøler det helt ned. Jeg bruker det med Whirlpool. men går sikkert greit uten.

Brede skrev:
du kan kjøle ned litt, ca 80-85 grader og la det stå opp mot 30 min før du kjøler det helt ned. Jeg bruker det med Whirlpool. men går sikkert greit uten.

Går det greit med spiralkjøler? Vannet som står i kjøleren når jeg skrur av vannet vil kanskje raskt varmes opp av vørteren, slik at kjølingen ikke fortsetter nevneverdig etter at vannet skrus av?

Jeg pleier bare å røre godt rundt mot klokka, dekke med alu-folie og senke den ned i vasken
der den får stå i ca 30 min under rennende ladt vann, da pleier den å være passe nedkjølt

Vet ikke om dette er beste måten å få max utbytte av 0 min humle på,
men det kan sikkert noen andre svare på

loebrygg skrev:
Jeg pleier bare å røre godt rundt mot klokka, dekke med alu-folie og senke den ned i vasken
der den får stå i ca 30 min under rennende vann, da pleier den å være passe nedkjølt
Vet ikke om dette er beste måten å få max utbytte av 0 min humle,
men det kan sikkert noen andre svare på

Kjelen er for stor for vasken, men brukte ca. 30 minutter sist på å kjøle 22 liter til 15/16 grader.

Dette med humleutbytte er noe herk. I boka "Hops" så er konklusjonen egentlig at det ikke finnes noe fasittsvar enda. Kanskje om noen år, det forskes på dette for tiden både i Tyskland og andre plasser. Vitenskapelig.
Uansett, de fleste at de store bryggeriene kjører en whirlpool.

Kan du ikke det, så hadde jeg heller tørrhumla etter stormgjæringen er ferdig.
Få deg en mortar og knus humlen fint slik at den bruker lang tid på å trekke ned til bunnen av karet. Dryss den på toppen og la det stå :)

Marius K. skrev:
Brede skrev:

Går det greit med spiralkjøler? Vannet som står i kjøleren når jeg skrur av vannet vil kanskje raskt varmes opp av vørteren, slik at kjølingen ikke fortsetter nevneverdig etter at vannet skrus av?

Jeg starter kjøleren litt ved å kjøre gjennom vann, stopper vannet når jeg har rett temperatur, og venter med å starte kjølingen til jeg mener jeg har fått nok humlearoma. Hensikten er å trekke ut aroma av Humlen på varm temperatur ca 80 grader. Så kjøle raskt ned etterpå. Med spiralkjøler regner med det er av typen dyppkjøler som du har oppi kokekjelen.

Brede skrev:
Marius K. skrev:
Brede skrev:

Jeg starter kjøleren litt ved å kjøre gjennom vann, stopper vannet når jeg har rett temperatur, og venter med å starte kjølingen til jeg mener jeg har fått nok humlearoma. Hensikten er å trekke ut aroma av Humlen på varm temperatur ca 80 grader. Så kjøle raskt ned etterpå. Med spiralkjøler regner med det er av typen dyppkjøler som du har oppi kokekjelen.

Takk for til tilbakemelding. Det er dyppkjøler som jeg har oppi kokekjelen, ja :)

Haarr skrev:
Dette med humleutbytte er noe herk. I boka "Hops" så er konklusjonen egentlig at det ikke finnes noe fasittsvar enda. Kanskje om noen år, det forskes på dette for tiden både i Tyskland og andre plasser. Vitenskapelig.
Uansett, de fleste at de store bryggeriene kjører en whirlpool.

Kan du ikke det, så hadde jeg heller tørrhumla etter stormgjæringen er ferdig.
Få deg en mortar og knus humlen fint slik at den bruker lang tid på å trekke ned til bunnen av karet. Dryss den på toppen og la det stå :)

planen er å tørrhumle i tillegg til en tilsetting på "0" minutter.

Tilbake
Topp