Hvordan lære seg resepter?

BjarteM

Norbrygg-medlem
Til nå har jeg kun brygget ferdige sett (allgrain), og har lyst til å lære mer om det å sette sammen oppskrifter selv. Men; jeg vet for lite om spesial-malt og humle til å omsette en idé til øl. Jeg vil vite mer om hva de forskjellige typene gjør, hvor store mengder en kan/bør bruke og hva som passer sammen/ikke passer sammen.

Egentlig er jeg vel mer opptatt av hvordan man skal tenke omkring det å lage egne oppskrifter, heller enn tørre fakta om hver enkelt malttype.

Første som sier "Bare prøv deg frem" må gå rett i fengsel og får ikke penger selv om de passerer Start.

Det foregår jo en del bryggekurs rundt om kring.
Jeg vet ikke hvor du holder hus, men i Bergen holder Vestbrygg et "Viderekommende" kurs som blant annet tar for seg det å skrive egne oppskrifter. http://www.vestbrygg.no/bryggekurs/

Jeg har ikke noe med Vestbrygg å gjøre, annet enn at jeg er kunde der.
Jeg har heller ikke deltatt på kurset (enda), så jeg vet ikke om det er bra eller ikke bra.

Bøkene nevnt ovenfor + finn noen oppskrifter på øl i den stilen du vil brygge, smak disse ølene og forandre det du mener må forandres slik at det passer din ide :)

Ikke oppskriftsekspert, men når man ser på feks standardoppskrifter til porter, dry stout, kølsch, saison etc så er det ikke SÅ store forskjeller mellom de ulike versjonene.

Når jeg feks skal lage en porter, så ser jeg på ulike oppskrifter og ser på eventuelle forskjeller og ser hva de (små) forskjellene medfører, feks mørkere, mer sjokolade, høyere alkohol, røstet smak etc. Får da en pekepinn på hvordan jeg skal konstruere MIN porter, dersom jeg ønsker den litt anderledes enn A4.

"Brewing Classic Styles" av Zainasheff og Palmer gir deg fine utgangspunktoppskrifter. Du kan også gå til nettstoff fra Brew Your Own (amerikansk ølmagasin). Googler du f.eks. byo+style+kølsch så får du vite litt om hva som kreves av malt og humle og fremgangsmåte for å lage kølsch - og så kan du mekke en oppskrift selv ut fra det.

Et annet godt utgangspunkt er oppskrifter på øl du får kjøpt. Heldigvis er det sånn innrettet her i verden - nåja, i Norge, i alle fall - at de som brygger det beste ølet også er de beste menneskene, så de gjør ikke noen hemmelighet ut av oppskriftene sine.

"Brewing Classic Styles" av Zainasheff og Palmer gir deg fine utgangspunktoppskrifter. Du kan også gå til nettstoff fra Brew Your Own (amerikansk ølmagasin). Googler du f.eks. byo+style+kølsch så får du vite litt om hva som kreves av malt og humle og fremgangsmåte for å lage kølsch - og så kan du mekke en oppskrift selv ut fra .

Dette er mine to hovedkilder til grunnoppskrifter. Artiklene til BYO er ofte gode.

Enig med padden og Finn: "Brewing Classic Styles" er en stadig tilbakevendende inspirasjon når jeg vil prøve en stil eller lage min egen oppskrift. Hverken Yeast eller How To Brew er i nærheten av dette imo (glimrende bøker, misforstå meg rett).

BJCP sin stilguide for 2015 inneholder et avsnitt kalt ingredienser. De går ikke grundig til verks, men gir en god pekepinn på hva som skal til for å treffe typen.

Og bestem deg for et brygge-program. De er praktiske og stort sett enkle i bruk. Legg inn ingrediensene, så regner programmet ut antatt OG, IBU, EBC osv. Etter noen forsøk har du kalibrert ditt opplegg til programmet.

Jeg vil si at det viktigste er å prøve å se for seg ølet man vil brygge før man komponerer resepten, alt fra utsende til aroma, smak, munnfølelelse osv. Så er det å prøve finne ut hvilke malttyper, humler, gjær, teknikker osv du må bruke for å oppnå ønsket sluttprodukt. Prøv å bruk så få ingredienser som mulig, KISS, alle bør ha en begrunnelse for å være med. Da er det også lettere å lære hva som bidrar til de forskjellige smakene.

Etter ølet er brygget, så kan du se hvordan det smaker sammenlignet med hva du så for deg, og finne ut hva du må gjøre neste gang for å komme nærmere. F.eks. senke mesketemp for å få et tørrere mer drikkbart øl, inkludere Special B for å få litt mer smak av tørket frukt, tørrhumle for å få bedre humlearoma, osv.

Kiss er lurt. Jeg har lett for å tenke at "det må da bli godt" litt for mange ganger underveis i reseptbyggingen. Det kan fort bli grautete:(. Riktignok ble den første oppskriften jeg smurte i hop (robust porter) faktisk så god at jeg har holdt fast ved den. Men det var bare flaks, for jeg ante egentlig ikke hva jeg holdt på med, og maltlista der ble ganske lang.

Det er vanskelig å beherske seg. Akkurat nå summer en dry stout rundt i hodet mitt, og jeg veit jo godt at det holder lenge med M.O., valsa bygg og rista bygg. Men så har jeg noe belgisk coffee malt, og så har jeg noe chocohvete, og kanskje kun .. nei, det kunne det ikke. Men jeg er redd det blir litt coffee og litt mørk hvete:p.

Tilbake
Topp