Det blev en diskusjon om tomte brygg hjemme hos fattern i dag og da fikk jeg unektlig veldig lyst til å lage et godt tomtebrygg igjenn. det var den vanlige fortellingen om flaske bomber og barndoms minner, om god drikk og mislykkede brygg. Bestemor husket at de i hennes barndom brukte de humle i siljan, men da hun kom til sandefjord var tradisjonen å koke en einerlåg. Begge husket hun som gode. De hadde og engang laget tomtebrygget så sterkt at alle(voksene) ble "tullete ". det er hennes brygg jeg husker fra barndommen men det var ikke hvært år det ble noe serlig igjenn i flaskene :'(.
Noen bruker vørter øl og bake-maltekstrakt med godt resultat, men jeg har lyst til å bruke bedre ingredienser. men det skal kunne serveres til barn, og smake som "i gamledager".
jeg kunne også tenke meg å brygge en slaks voksenere tomtebrygg på "gammelmåten" med røkmalt, einer og humle.
Oppskrift ideer:
til 18l vann eller einerlåg
ca 600 g sukker i form av DME og mørk sirup
+80g sukker til priming av flaskene
200 g mørk krystall/karamell malt (trekt/steeped)
(18-20 g hallertau eller EKG humle ca15-30 min kok i "vørter")
belgisk gjær
1 flaske tomtebrygg tillsettes samtidig med gjær
gjæres ved 19-20*C står en uke primes og flaskes
Noen bruker vørter øl og bake-maltekstrakt med godt resultat, men jeg har lyst til å bruke bedre ingredienser. men det skal kunne serveres til barn, og smake som "i gamledager".
jeg kunne også tenke meg å brygge en slaks voksenere tomtebrygg på "gammelmåten" med røkmalt, einer og humle.
Oppskrift ideer:
til 18l vann eller einerlåg
ca 600 g sukker i form av DME og mørk sirup
+80g sukker til priming av flaskene
200 g mørk krystall/karamell malt (trekt/steeped)
(18-20 g hallertau eller EKG humle ca15-30 min kok i "vørter")
belgisk gjær
1 flaske tomtebrygg tillsettes samtidig med gjær
gjæres ved 19-20*C står en uke primes og flaskes