hvordan lage det perfekte tomtebrygg?

hole

 
Det blev en diskusjon om tomte brygg hjemme hos fattern i dag og da fikk jeg unektlig veldig lyst til å lage et godt tomtebrygg igjenn. det var den vanlige fortellingen om flaske bomber og barndoms minner, om god drikk og mislykkede brygg. Bestemor husket at de i hennes barndom brukte de humle i siljan, men da hun kom til sandefjord var tradisjonen å koke en einerlåg. Begge husket hun som gode. De hadde og engang laget tomtebrygget så sterkt at alle(voksene) ble "tullete ;)". det er hennes brygg jeg husker fra barndommen men det var ikke hvært år det ble noe serlig igjenn i flaskene  :'(.
Noen bruker vørter øl og bake-maltekstrakt med godt resultat, men jeg har lyst til å bruke bedre ingredienser. men det skal kunne serveres til barn, og smake som "i gamledager".
jeg kunne også tenke meg å brygge en slaks voksenere tomtebrygg på "gammelmåten" med røkmalt, einer og humle.

Oppskrift ideer:
til 18l vann eller einerlåg
ca 600 g sukker i form av DME og mørk sirup
    +80g sukker til priming av flaskene
    200 g mørk krystall/karamell malt (trekt/steeped)
(18-20 g hallertau eller EKG humle ca15-30 min kok i "vørter")
belgisk gjær
1 flaske tomtebrygg tillsettes samtidig med gjær
gjæres ved 19-20*C står en uke primes og flaskes
 
Hehe... Første min far sa når jeg hadde begynt med ølbrygging var: "...tomtebrygg?"

Var i butikken forleden og så tomtebrygg-flaskene, tenkte som deg at jeg skulle se om man ikke kunne forbedre litt ved å ta i bruk maltekstrakt, humle, ølgjær og litt teknisk innsikt.
Ser at tomtebrygg-ekstraktet er humlet med humleekstrakt, men tenkte samme som deg med en gang: En liten klype EKG i en liten 15 minutters kok av DME'en må jo gjøre susen, etter hva jeg husker så var tomtebrygget relativt søtt og ubalansert når vi var små.

Eneste jeg er litt tvilende på er mørk-krystallen. Jeg bruker C150L i mørke, engelske øl, men det trenger litt lengre tid på flaske for å "mellow out"....
 
Da har jeg tengt litt mere og det blir nok 2 lette brygg. et enkelt "barnevenlig" tomte brygg med sirup og DME og tomtebrygg"essens" lurer på om jeg skal bruke ss-04 gjær eller bakergjær som vanlig  ???

og dette:
Nissens røkte einer brygg (Lett øl/ folk øl)

Original Gravity (OG): 1.023  (°P): 5.8
Final Gravity (FG):    1.004  (°P): 1.0
Alcohol (ABV):        2.43 %
Colour (SRM):          17.2  (EBC): 33.9
Bitterness (IBU):      13.9  (Average)

43.01% Rauchmalt
16.19% Candy syrup (belgisk)
16.13% Rye Malt
9.65% Caramalt
7.51% Melanoidin
7.51% Special-B

0.7 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
0.7 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
0.7 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 0 Minutes (Boil)

200.0 g/L Einer  @ 60 Minutes (Boil)
0.2 g/L Juniper Berries @ 15 Minutes (Boil)
6.7 g/L Einer  @ 0 Minutes (Boil)
0.2 g/L Juniper Berries @ 7 Days (Secondary)

Single step Infusion at 67°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 19°C with Safale S-04


Recipe Generated with BrewMate
 
Brakeøl har vært diskutert i flere tråder. I år trakk jeg einerkvister i 3 timer på 70 grader, silte av og tok det opp til kok før rask nedkjøling, totalt 15 liter. Kokte opp 2500g lys DME i 15 min, rask nedkjøling og tilsatte einerlågen, totalt 21l. OG 1052. SafealeUS05.
 
Tilbake
Topp