Forholdet mellom Moderne lys lager og India Pale Lager?

Finn Berger

Moderator
Jeg har fått veldig sans for IPL, enkelt forstått som en pils humla som en IPA. Nå er ikke IPL en "stil"; den finnes ikke i BJCP eller Norbryggs definisjoner. Kanskje er den ikke veldig "hot" lenger, heller. Men jeg har altså blitt stor fan av den, og har funnet ut at steambeer-gjæren er veldig egna til å brygge den.

Norbrygg har Moderne Lys Lager i stilrepertoaret, en stil som ikke finnes i BJCP, og jeg mener at den mer eller mindre definerer et øl som IPL. Mulig at IPL finnes i varianter som ikke passer inn, men en IPL som ikke er for sterk, og som egentlig bare avviker fra lys pils når det gjelder humlevalget, må da passe inn her?
 
Artig at du har fått sans for IPL! IPL blir enda mer humlet igjen enn det en nok opprinnelig tenkte på som "moderne", så toner du den ned i mer "pale ale-ish"-bitterhet vil det nok passe mer inn.
 
Artig at du har fått sans for IPL! IPL blir enda mer humlet igjen enn det en nok opprinnelig tenkte på som "moderne", så toner du den ned i mer "pale ale-ish"-bitterhet vil det nok passe mer inn.
Jeg ser den. Det er ikke noen vits i å brygge den som en "session IPA", heller. Om man ikke har lyst på en session IPA, da. Det er jo lov;). Men da er det kanskje blitt en session IPA? Eller en APA?
 
Brygger en IPL/Moderne-aktig lager i dag. Mest av alt for å teste California Lager-gjær mot W34/70 i en splittet batch. Laget en Steamer tidligere i sommer, og den ble riktig så nøytral og fin. Tenkte derfor å kjøre en direkte sammenligning. IPLen blir ikke noe ekstreme greier. Tar en flameout med litt Cascade og Citra + tørrhumling med de samme 2 dager før fating. 130 g humle totalt.
 
Tilbake
Topp