Hvordan lage SØT cider med LAVT alkohol innhold

Har søkt lenge og lengre enn langt, men ser ut som det er bare jeg og svenskene som liker skikkelig søt cider med lavt alkohol innhold (europris/herrljunga osv). Har nylig kjøpt meg en juicer og i dag hadde coop tilbud på alle epler til 10kr kg, så måtte slå til. Har skaffet meg champagnegjær da jeg så se fleste anbefalte denne.

Var i kontakt med en på Øl-Akademiet (som har øl og cider kurs) som sa følgende:
Du vil for eksempel kunne oppnå en søt, relativt svak cider ved en avbrutt, kjølt gjæring

Noen som har noe tips om hvor kaldt det skal være ved kjølt gjæring?
Og hvis en skal avbryte, bruker man bare gjærstopp? Hvor lenge skal det da stå?

En oppskrift på svensk cider jeg kom over:
5kg äpplen
300-400g socker per liter saft
1 tsk askorbinsyra (c-vitaminer?)
25g citronsyra

Noen som vet hva disse gjør med cideren?
 
Det er litt nordisk dette med søt cider. Ellers i europa er den tørr, og det er normalen etter utgjæring. Det ligger nok en del kjemikalier og prosess bak den søte cideren, som gjærstoppere og kunstige sørningsmidler.
Om du ikke bruker kjemikalier er ett søtt produkt følsomt for ettergjæring/eksplosjon og om du skal ha dette på flaske bør du pastaurisere ferdige flasker på 80C en time for stabilisering, noe som også påvirker smak negativt.

Ville brukt en gjær som liker høye temperaturer, og stoppe gjæring på ønsket alkonivå ved å senke temperaturen. Ferdig produkt må da holdes kaldt for å ikke gjære videre. Om du satser på å ikke pastaurisere ville jeg drukket det opp fort.
Har du fat er du tryggere, og mange ettersøter fat med sukker for å oppnå ønsket sødme.
 
Har søkt lenge og lengre enn langt, men ser ut som det er bare jeg og svenskene som liker skikkelig søt cider med lavt alkohol innhold (europris/herrljunga osv). Har nylig kjøpt meg en juicer og i dag hadde coop tilbud på alle epler til 10kr kg, så måtte slå til. Har skaffet meg champagnegjær da jeg så se fleste anbefalte denne.

Var i kontakt med en på Øl-Akademiet (som har øl og cider kurs) som sa følgende:
Du vil for eksempel kunne oppnå en søt, relativt svak cider ved en avbrutt, kjølt gjæring

Noen som har noe tips om hvor kaldt det skal være ved kjølt gjæring?
Og hvis en skal avbryte, bruker man bare gjærstopp? Hvor lenge skal det da stå?

En oppskrift på svensk cider jeg kom over:
5kg äpplen
300-400g socker per liter saft
1 tsk askorbinsyra (c-vitaminer?)
25g citronsyra

Noen som vet hva disse gjør med cideren?

Hvilket alkoholinnhold snakker vi om?
Såvidt jeg skjønner er askorbinsyre for å hindre at eplesaften blir brun, mens sitronsyre er mer for smakens del.
 
takk for svar! Får prøve å søte den selv med noe kunstige søtningsmidler. 2-4% hadde vært helt greit for meg:)
 
Jeg er ikke noen ciderekspert, men jeg er ganske sikker på at det er alt for mye sukker i den oppskriften.
 
Kunstig smaker skit. Om søt cider er målet så hadde jeg kjøpt kjøler og fat. La det gjære ut og tilsett sukkerlake i fatet. Da stoppes prosessen pga. at det blir for kaldt. Har et fat med cider til samboeren min som har stått månedsvis uten at noe sukker er blitt spist opp av gjæren i ettertid. :)

3-400g sukker per liter saft vil gi en skitsterk cider forøvrig. Det må være feil. Da snakker vi om potensiale for 20%.
 
Kunstig smaker skit. Om søt cider er målet så hadde jeg kjøpt kjøler og fat. La det gjære ut og tilsett sukkerlake i fatet. Da stoppes prosessen pga. at det blir for kaldt. Har et fat med cider til samboeren min som har stått månedsvis uten at noe sukker er blitt spist opp av gjæren i ettertid. :)

3-400g sukker per liter saft vil gi en skitsterk cider forøvrig. Det må være feil. Da snakker vi om potensiale for 20%.
høres bra ut ja, med fat mener du et sånn trefat? jeg er rimelig ny og da et kjøleelement som legges inni ?
 
Fritt etter hukommelsen, men i min fortid i piemonte laga vinbøndene en del (les: mye!) alkoholsvak, søt moscatovin. Moscato d'Asti er ganske godt en varm sommerdag. Litt søtt, men ikke så sukkersøtt som en del av de mer kjente variantene, og lett perlende. Problemet er å stoppe gjæringa før alt sukkeret er utgjæra. Det de gjør der er å følge nøye med på gjæringa som skjer i lukka trykktanker, så stoppe gjæringa ved å kjøle ned vinen til rundt 0 grader, og så filtrere bort gjærpartiklene når vinen har satt seg. Litt komplisert for kjøkkenbenken, kanskje, men jeg ville tro du også kunne slå ihjel gjæra med sulfitt? Det brukes ganske mye for å ta knekken på uønska gjærtyper.
 
Fritt etter hukommelsen, men i min fortid i piemonte laga vinbøndene en del (les: mye!) alkoholsvak, søt moscatovin. Moscato d'Asti er ganske godt en varm sommerdag. Litt søtt, men ikke så sukkersøtt som en del av de mer kjente variantene, og lett perlende. Problemet er å stoppe gjæringa før alt sukkeret er utgjæra. Det de gjør der er å følge nøye med på gjæringa som skjer i lukka trykktanker, så stoppe gjæringa ved å kjøle ned vinen til rundt 0 grader, og så filtrere bort gjærpartiklene når vinen har satt seg. Litt komplisert for kjøkkenbenken, kanskje, men jeg ville tro du også kunne slå ihjel gjæra med sulfitt? Det brukes ganske mye for å ta knekken på uønska gjærtyper.

Tror også en del av de søte ciderne som selges består av gjæret eplesaft som er filtrert og blandet med vann og sukker pluss diverse smaksstoffer før de blir karbonert og tappet. Hvis du har en kullsyremaskin kan du jo teste å lage en cider av ren eplesaft som du gjærer helt ut (gir vel ca 4-5%) og blande denne ut med vann og sukker pluss kullsyre før servering. Denne kan sikkert oppbevares kaldt en tid, men ikke for lenge siden det er en fare for at den gjærer videre med påfølgende økning i trykket.
 
Tilbake
Topp