Hvordan lodde småelektronikk?

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg skal benytte en Texas Instruments ADS1247 for å lese av temperatur fra to auber instruments pt100 temperatursensorer til en Arduino.
Fikk min free sample fra TI levert på døra i dag og ble ganske overasket når jeg så hvor ufattelig liten den er!

e8wkvc1.jpg


Er det noen her som har noen råd om hvordan jeg skal klare og lodde noe så smått?
Kan jeg lodde små ledninger direkte på slik som her (http://www.jan-krueger.com/raspberry-pi/pics-lm75/07.jpg) eller burde jeg bestille et PCB kort?

Råd om spesifike teknikker jeg kan søke opp hjelper masse :)

//Fredrik
 
Er man erfaren på lodding av elektronikk, burde det være greit å lodde direkte på.
Er man ikke det, vill man nesten garantert ødelegge chippen i forsøket. (de tåler veldig lite varme)
Det finnes plugg-in moduler man kan bruke, og det er nok tryggest.
 
Er ikke veldig erfaren så plug-in modul høres ut som en bra vei å gå.
Forsøkt og finne noen sider som selger dette, men klarer ikke finne noen slike moduler som passer til denne 20pins brikken. Kjenner du til noen nettbutikker hvor de har godt utvalg av denslags?
 
Ebay. Søk etter "brødkort". Evt robonor.no og ehobby.no. har greit utvalg av ymse elektronikk.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
http://www.ebay.com/itm/SOP20-SO20-SOIC20-TO-DIP20-Programmer-Adapter-New-/200964329717?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eca6850f5
 
Oddvar Demmo skrev:
SMD heter det, forgjengeren til mikroprosessoren, ikke rart det er smått.
Jeg er vant med å lodde på kort og trodde og at jeg skulle filse dette og der står jeg.
Jeg ville fått noen med utstyr for å lodde kordeller fra ex. lampettledninger til kretsen, isolerte ledninger er det ikke plass til med 1/40" avstand. overgangs kort syntes jeg var dyyyre.
http://www.ebay.com/itm/20-PCS-SO-S...36?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27d2ae1048 eller kanskje ikke :)

Se der ja! så TSSOP20 er det som beskriver socket typen. Da ble det en del lettere, og ja, veldig dyrt :) finner de ned til 21 kr ink frakt. (og billigere om man trenger fler)

Oddvar Demmo skrev:

Praktisk sak. her er det bare å dytte den neddi?
 
Ville kjøpt adapteren. Smd komponenter kan være vanskelig å lodde uten en skikkelig loddestasjon og er lett å ødelegge viss man ikke har peiling.
 
@Oddvar: Samme fremgang på alle mine prosjekter for tiden. Har du en tråd for det prosjektet?

@Fredrik J: Hva er grunnen til at du bruker pt100 + ADS1247? Har du vurdert DS18B20? Den er digital og burde være mye lettere å lese av fra Arduino.
 
EspenL skrev:
@Fredrik J: Hva er grunnen til at du bruker pt100 + ADS1247? Har du vurdert DS18B20? Den er digital og burde være mye lettere å lese av fra Arduino.

Jeg har en DS18B20 koblet til nå intill jeg får igang pt-100 sensorene (ja den er veldig mye enklere for å samarbeide med arduino'en ;)).
Kjøpte pt-100'ene fra auberins som har praktiske 1/2" gjenger og enkel fra- og tilkobling. Skal koble de til på utgangen av mesk/kok og HLT.

IsZPb6k.jpg


Satse på jeg lærer litt mer om elektronikk mens jeg loker med dette!
 
EspenL skrev:
Men hvorfor ønsker du å bruke pt-100 fremfor DS18B20? Er det så stor forskjell på presisjonen?

Hardly related, men: Hvordan får man en DS18B20 sensor koblet til en Tri-Clamp på en renslig måte som måler presist? er det bare å døtte den inn i en thermowell?
 
Tilbake
Topp