Stian Andreassen
Norbrygg-medlem
Jeg har et gryteoppsett jeg bruker til mesking og koking. Antar det blir litt som BIAB, bare uten bag’en. Har to store gryter isolert med liggeunderlag, og en innsats med sil i bunnen. Mesker i den ene gryten, setter innsatsen i den andre, og heller mesken i innsatsen slik at vørteren renner ut. Resirkulerer vørteren fra mesken noen ganger gjennom malten, og skyller så med vann på 80 grader gjennom mashen til jeg har oppnådd ønsket kokemengde.
Sliter litt med å få god nok effektivitet med dette (ligger som regel mellom 50–60 %), og lurer på om det er ting i prosessen jeg gjør feil, evt ikke grundig nok:
Sliter litt med å få god nok effektivitet med dette (ligger som regel mellom 50–60 %), og lurer på om det er ting i prosessen jeg gjør feil, evt ikke grundig nok:
- Burde jeg røre under mesk? Jeg har ingen pumpe. Når det står «rest for 60 minutes», så skal den stå helt i fred? Eller kan/burde jeg røre i den? Pleier kun å røre under mash-out, når jeg øker temperaturen til 77–78.
- Bør jeg skylle all vørteren flere ganger gjennom mashen? Har skjønt at man burde sile vørteren fra mesken flere ganger gjennom malten, for å øke klarheten. Men hva med skyllevannet? Når jeg har oppnådd total kokemengde i liter, kan/burde jeg resikulere denne vørteren gjennom mashen? Eller «sliter» jeg ut sukkeret, og får tanniner?
- Meskevann vs skyllevann: Er det en idé å øke mengden meskevann, og gå ned på mengden skyllevann?
- Annet som jeg evt ikke har tenkt på …?