Hvordan øke effektiviteten på gryteoppsett?

Stian Andreassen

Norbrygg-medlem
Jeg har et gryteoppsett jeg bruker til mesking og koking. Antar det blir litt som BIAB, bare uten bag’en. Har to store gryter isolert med liggeunderlag, og en innsats med sil i bunnen. Mesker i den ene gryten, setter innsatsen i den andre, og heller mesken i innsatsen slik at vørteren renner ut. Resirkulerer vørteren fra mesken noen ganger gjennom malten, og skyller så med vann på 80 grader gjennom mashen til jeg har oppnådd ønsket kokemengde.

Sliter litt med å få god nok effektivitet med dette (ligger som regel mellom 50–60 %), og lurer på om det er ting i prosessen jeg gjør feil, evt ikke grundig nok:
  • Burde jeg røre under mesk? Jeg har ingen pumpe. Når det står «rest for 60 minutes», så skal den stå helt i fred? Eller kan/burde jeg røre i den? Pleier kun å røre under mash-out, når jeg øker temperaturen til 77–78.
  • Bør jeg skylle all vørteren flere ganger gjennom mashen? Har skjønt at man burde sile vørteren fra mesken flere ganger gjennom malten, for å øke klarheten. Men hva med skyllevannet? Når jeg har oppnådd total kokemengde i liter, kan/burde jeg resikulere denne vørteren gjennom mashen? Eller «sliter» jeg ut sukkeret, og får tanniner?
  • Meskevann vs skyllevann: Er det en idé å øke mengden meskevann, og gå ned på mengden skyllevann?
  • Annet som jeg evt ikke har tenkt på …?

Jeg bruker BIAB med to gryter, mesker i den ene og batch-sparger i den andre, og har 70-75% effektivitet,. Det er mulig batch-sparging er mer effektivt enn å helle vann gjennom mesken, synes jeg husker noen skrev noe slikt her.

Jeg rører som regel etter 5 eller 10 minutter, og 1-2 ganger senere i løpet av perioden.

De siste par gangene har jeg gjort enkel vannjustering (med CaSO4), som har gitt noe lavere meske-pH og et lite hopp i effektivitet (kanskje 2-3 prosentpoeng).

Ellers er maltknusingen (justering av kvern) av stor betydning for effektivitet, men jeg har ikke noen erfaring her da jeg kjøper malten ferdig knust.

Jeg har heller ikke kran, jeg fyller skyllekjelen med passe mengde, varmer opp. Løfter ut maltposen, lar den renne av, legger den ned i skyllekjelen. Etter noen minutter løfter jeg ut posen igjen. Så samler jeg innholdet i de to kjelene i den ene ved å helle over. Dette krever jo at kjelene ikke er alt for store, da.

Knusingen har jeg ikke helt kontroll på, da den enten er ferdig knust eller jeg bruker mølle på butikken. Egen mølle står øverst på listen.

Har ikke testet med jod, må kanskje prøve det.

Min BIAB-effektivitet varierer mellom 80 - 92 % meskeeffektivitet. Jeg rører ganske mye det første kvarteret ved innmesk, og rører deretter ved temperaturkorrigeringer hvert 15-20 minutt etter dette.

Kjører ofte utmesk (Batch sparge) @78 grader i 5-10 min der jeg rører ett par minutter for å få ut de siste godsakene.

Når jeg mesker bruker jeg 2,5 - 2,6l vann/kg malt
Ved utmesk / batch sparge, bruker jeg 2,7 - 3,0l vann/kg malt (Husk at her er allerede kornet mettet med vann fra mesk).

Har fått gode resultater av dette, og merker samtidig at justering av PH / vannet utgjør en forskjell på effektiviteten 5-10 %.
Kjørte nettop en IPA-oppskrift som har blitt til mitt husøl, og etter at jeg begynte med justering av vann og røring, har effektiviteten økt fra typ. 75-80% til 85-92%. -Samme oppskrift hver gang sett bort fra humletype og vannjustering/PH.

Regner du effektivitet rett?

Regner med det? -Det er iallefall verdiene jeg får når jeg bruker Beersmith. :)
Evt. gir Vestbrygg meg mer malt enn jeg har betalt for - tviler

Sant skal sies at jeg ligger mer på 80-85% til vanlig. Effektiviteten varierer også ift. hvor tynn/tykk vørteren jeg lager er,og hvilket malt jeg bruker. -Får generelt lavere effektivitet når det er en høy andel hvetemalt, og når forventet OG er >1.060-65

Mer skyllevann øker effektiviteten.
Knusingen har jeg ikke helt kontroll på, da den enten er ferdig knust eller jeg bruker mølle på butikken. Egen mølle står øverst på listen.

Har ikke testet med jod, må kanskje prøve det.

Jod har veldig lite for seg for effektiviteten. Job beviser bare at stivelsen er konvertert. Det skal veldig mye til for å ikke oppnå god konvertering. Effektivitet er om hvor mye av det som er konvertert du klarer å skylle med deg til kok.

Jod beviser ikke så mye hvis du ikke bruker den. Men skyllevann må til hvis du vil ha sukkeret ut.
Har hendt jeg har blitt overrasket så for meg har jod noe for seg.
Kanskje det var ved tykk mesk, ned mot 2l/kg.

Aldri fått noe annet en negativt resultat, selv etter 15 minutter, flere ganger. Iodintest er i mine øyne bortkastet. Bland i litt skall så blir det plutselig positivt resultat.

Mesk ved riktig temperatur og konvertering vil skje uansett.

Tilbake
Topp