Hvordan tilsette fruktpure i surøl?

Jeg har et kar som har stått og gjæret i en ukes tid, og skal nå tilsette tørrhumle og en boks med fruktpure. Hvordan tilsettes fruktpureen? Skal den bare tømmes oppi eller skal den røres inn?
 
Jeg ville ha tilsatt fruktpureen i søppelbøtta og brukt en flaske med essens. :)

Men hvis du behøver å bruke pureen, så er det kanskje like greit å stikke om ølet over til ny gjæringsbøtte der du har pureen tømt nedi. Blir vel veldig med plasking kan jeg tenke meg når det tilsettes, vanskelig å få blanda det ut kanskje? Ingen erfaring med sånt.
 
Jeg ville ha tilsatt fruktpureen i søppelbøtta og brukt en flaske med essens. :)

Men hvis du behøver å bruke pureen, så er det kanskje like greit å stikke om ølet over til ny gjæringsbøtte der du har pureen tømt nedi. Blir vel veldig med plasking kan jeg tenke meg når det tilsettes, vanskelig å få blanda det ut kanskje? Ingen erfaring med sånt.
Hvorfor kommer du med råd når du ikke har erfaring med det? :p

Puré smaker mye mer naturlig og bedre enn essens!

Sleng puréen i karet med en gang, gjæringen vil sette i gang igjen pga sukkeret i fra frukten så du trenger ikke være noe redd for oksygen her. Helst skulle du nok tilsatt denne når det var litt aktivitet igjen, men gjæren våkner garantert fort igjen når det blir servert er så lettspist måltid som dette.
 
Er ganske nybegynner med ølbrygging, dette er tredje ølet jeg lager. Har bare ett kar, ellers skulle jeg stukket om. Det står på ønskelista for nytt utstyr.
 
Puré smaker mye mer naturlig og bedre enn essens!

Sleng puréen i karet med en gang, gjæringen vil sette i gang igjen pga sukkeret i fra frukten så du trenger ikke være noe redd for oksygen her. Helst skulle du nok tilsatt denne når det var litt aktivitet igjen, men gjæren våkner garantert fort igjen når det blir servert er så lettspist måltid som dette.
Så.. Kanskje burde jeg prøve en 1664 blanc klone igjen? Smakte ikke godt med aprikos essens fra Mangrove Jack. Anbefalingen fra "O store Internett" er cirka 1 kilo pr 10 liter. Det koster 228 kroner for 1 kilo pure på Ølbrygging, trenger seks kilo til 60 liter da. Blir tidenes dyreste øl i mitt bryggeri :p

Jeg får nesten fnatt bare av å tilsette sukker i utgjæret øl, tørrhumler sjelden/aldri uten mulighet for purging hvis ølet er utgjæra. #paranoid. Usikker på hvor mye sukker som er i fruktpure og om det vil sparke i gang nok gjæring til å skrubbe headspace for O2 igjen? Et sånt prosjekt og med surøl som sikkert skulle ha stått ei tid med lumske gjærkulturer hadde vel egentlig krevd to stk fermzilla med mulighet for overføring under trykk og lukket overføring mellom purget gjæringstank. Kanskje funker det godt uten å tenke alt for avansert også. Denne tankespiralen gjorde at jeg gikk for essens den gang da og det lukta jo aprikos på badet mange timer etter at jeg hadde slått ut resten av 1664 blanc fatet som aldri ble drukket opp. :rolleyes:
 
Ikke uvanlig at jeg er oppi 5kg puré til 22 liter øl, billig er det ikke! :p Men slike øl koster skjorta på polet så det blir billigere å brygge selv.

Mye sukker så trenger ikke bekymre deg for oksygen.

Og det finnes øltyper som ikke skal «druknes» i frukt. 1664 Blanc med skikkelig frukt blir nok bedre enn det ekle greiene som selges, det smaker bare essens…
 
Tilbake
Topp