Hvordan utnytte "kokekjelen" min bedre

Jeg har en litt spesiell kokekjele. det er en isolert trykk koker/ Autoklav på ca 110 Liter.

Den er laget for 4 x 380 Volt, og skal da gi 4500 Watt på 3 stk rustfrie elementer. Jeg bruker den derimot på 3 x 240 Volt (tre-faset).
Generelt så bruker jeg denne til å sterilisere flasker, å til å koke vørteren.

Jeg lurer på om noen kan gi meg tips i hvordan jeg kan utnytte denne bedre.??
Jeg har tenkt på å gå til anskaffelse av en pumpe, for det er noe tungt å løfte vørteren opp til toppen. Kan jeg vedhjelp av pumpe også bruke denne til mesketank?

Takknemlig for ALLE tips
 
Det var da fett å bruke en autoklav som bryggekjel! ;D

Jeg tror ikke du kan bruke den som mesketank, siden du da må kunne legge en hullete bunn nederst i tanken. Og det ser ut som om varmekolbene er i veien for dette. Ingen nød, til mesking kan du jo bruke denne 100 qt kjølebagen som er på vei til deg fra USA "as we speak" :). Og du kan da godt bruke autoklaven til å varme opp meske- og skyllevannet i. Skyllevannet kan du tappe av og ha i en separat beholder mens du mesker ut (masken skylles ut mens vørteren pumpes fra kjølebag til autoklaven). Så kjøp gjerne en egnet pumpe. Kanskje det er noen som selger en pumpe, bare legg ut en 'Ønskes kjøpt' i underforum for kjøp og salg av utstyr og råvarer ;).

Et tips angående avtapning av vørter etter endt koking: finn et stykke rør med 90°-vinkel og stikk det ned i hullet nederst i tanken. Den andre enden av røret kan så havne nærmest 'veggen' og gjerne 1-2 cm over bunnen. Se vedlagt (forsøk på en) tegning. Lager du en whirlpool ved endt koking, så vil all grums samle seg i midten, mens du tapper fra siden.
 
Et lite problem, avtappingshullet er noe utilgjengelig. Det ligger rett under det ene elementet.

Å det føler med en rist for å legge over elementene
Det kan være mulig å flytte avtapping til det ”andre” hullet, men det er gjennomgang til termosikringen, men kan kanskje byttes om på de, har ikke sjekket gjenge dimensjonen

Legger med et par bilder for å illustrere
 
Jeg ville brukt denne til vørtkoker som du gjør, men, koker den bra ? siden det er en 400 V kjele er effekten bare 1/3 eller har du koblet den om til 230 V, isåfall kan jeg hjelpe, det vil sansynligvis ikke koste noe annet enn noen minuteers arbeid.
Fikk du en PM i helga eller ...
 
Har laga en "bro kobling"  slik at ene fasen fra Tre-fase kontakten dekker to ledere fra ellementene. Vet ikke hvor bra dette er, ( det er neppe godkjent på noe måte ) men jeg må manuelt koble ut en fase etter at det er kokt opp for å unngå at jeg koker bort over 10 liter på 90 minutter ;)

Fikk P.M ja :)
 
Hovesaken er at den koker bra og at du er fornøyd med systemet, elektrisk sett kan du ikke ødelegge noe.
Jeg er elektriker. (pensjonert)
 
Oddvar Demmo skrev:
Hovesaken er at den koker bra og at du er fornøyd med systemet, elektrisk sett kan du ikke ødelegge noe.
Jeg er elektriker. (pensjonert)

Jeg skulle nok satt inn en bryter som kunne regulert strømmen bedre, men vet ikke riktig om jeg kan lage det på annen måte en å koble inn å ut en fase.

Det eneste jeg ikke er fornøyd med med denne er at den er såpass høy at det er et slit å helle vørteren oppi. Først er kokeren ca 1 meter høy, å så er den plassert opp slik at jeg kan tappe ut av den, det gir en total høyde på ca 160 cm. Så må nok finne meg en pumpe av noe slag
 
Men apropos denne kjølebagen, den er jo på vei til deg ikke sant? Hvis du preparerer den til mesking og evt vrir på varmeelementene for å gjøre hullet tilgjengelig, så trenger du bare en pumpe til for å ha et kjempeflott bryggeri med kapasitet på 60-90 liter! ;D

Da er det bare å skaffe nok gjæringsdunker...
 
Et low cost system er en tømmepumpe til oppvask/vaskemaskin montert under en beholder på x liter,
med auto eller manuell start, jeg har grove slanger som isåfall trenges, det behøver tilslutt ikke koste noe.
 
Eduard skrev:
Men apropos denne kjølebagen, den er jo på vei til deg ikke sant? Hvis du preparerer den til mesking og evt vrir på varmeelementene for å gjøre hullet tilgjengelig, så trenger du bare en pumpe til for å ha et kjempeflott bryggeri med kapasitet på 60-90 liter! ;D

Da er det bare å skaffe nok gjæringsdunker...

Kjøleboksen er på vei den :D Å skal sjekke om det er mulig å bytte om på hullene for uttapping å varme sikringen.  Jeg tror elementene er støpt fast, å dermed ikke helt enkle å vri på.

Gjæringsdunker har jeg så det holder ;)

Men en ting kan jeg spørre om, denne autoklaven har trengt seg en skikkelig rens ;) å da tenkte jeg på syrevask. Men vil det være problematisk for elementene?
 
Generelt så tåler elementene alt mulig. Men jeg ville nok heller brukt lut for å vaske hele greien. Da tenker jeg kaustisk soda i lunkent vann. Syre anbefales heller dersom du har ølsteinbelegg i kjelen, noe som heller er mer sannsynlig i gjæringskar og flasker enn i kokekjelen. Husk vernebriller og gummihansker!
 
ingen forskjell på 400 og 230 volt elementer. bare koblingen. 400 vol er såkalt stjernekobling som seriekobler elementene (tenk en y med ett elemet på hvert ben) 230 volt er såkalt trekant-kobling (trekant med ett element på hver side) dermed vill du med stjernekobling (les seriekobling av elementer) og 230 volt ikke ha full effekt, men det får du ved trekantkobling (pararellkobling av elementer)
 
Tilbake
Topp