Hvordan varm opp mesk- mash out?

Tycker dte tar lång tid att värma upp mäsken till mash out, brukar satsa på at nå en ca 76c för detta. Ofta finner jag mig själv mäska i 90min, detta med avsikt :yes:. Men efter detta blir det sånt jäkla fummel och tiden springer iväg, inte ovanligt upp mot en extra timme, inte med avsikt  :rasende:! Jag drar upp värmeelementet, stort sett bara 1kw pga av rädslan för att bränna mäsken (been there) om jag drar igång 1.5kw i tillägg, eller 1.5kw iställer för 1kw. Har höjt upp silkaret ca 3cm med rostfria knottar.  Uppvärmingnen  tar som sagt lång tid, och jag recirkulerar för att fördela vörten som värms upp intill elementetet. Blir faktiskt uppgiven av att låta filleting ta extratid, och ger en huvudbry. Hur gör ni andra egentligen för att höja temp i mäsken?

En annan ting är detta med skylling. Har testat en metod varpå jag tappar bb30n för vört till ett annan kar samtidigt som jag tillsätter skyllevatten. Vill understräcka att jag inte lyfter upp maltröret då. Skylling tar ca 45min, får effekktivitet på ganska stabila 85%. Hur tycker andra det går att skylle med maltkaret upphävt? Vilken praxis är att föredra med tanke på vägningen mellan tidsförbruk och effektivitet?

Blir glad för respons  :hadet:

Jeg har også vurdert å skylle med silkaret på nederste nivå i mitt Brattberg Kompaktbrygg.
Er det fare for å få oksydering av vørteren når det plasker ned i neste kar, eller renner du det forsiktig videre gjennom en slange?

Kjell G skrev:
Jeg har også vurdert å skylle med silkaret på nederste nivå i mitt Brattberg Kompaktbrygg.
Er det fare for å få oksydering av vørteren når det plasker ned i neste kar, eller renner du det forsiktig videre gjennom en slange?

Ja, har kran med slangenippel och slang ned i botten på nästa kar. Men har ingen väldigt bra lösning på transport över från karet till bb30n igen...

Kjell G skrev:

Vil ikke dette uansett forsvinne under kok?

Mikael PI skrev:
Kjell G skrev:

Ja, har kran med slangenippel och slang ned i botten på nästa kar. Men har ingen väldigt bra lösning på transport över från karet till bb30n igen...

Feks hevert :) eller en slange du suger på fra bøtten over i BB30 :)

Jeg varmer opp til ca 75 grader etter mesk og så tilsetter jeg skyllevannet på 75 grader og bruker og slange ned i et annet kar. tar ca 30-35 min

Tilbake
Topp