Hvorfor stormgjærer wlp400 så voldsomt?

Geir Ove

Dommer
Har satt en wit og til tross for kun 20 liter i Europris gjæringspannet har stormgjæringen gjort slik at det sprutet noe aldeles voldsomt ut av gjærlåsen. Brygget ble brygge med 50/50 pilsner og hvete. Satte 3 liter starter på 2 litt gamle rør og luftet vørteren 5 minutt med drill påsatt malingsblander. Skummet som bare det, så det ble masser av oksygen i vørteren. Og ble satt på 17 grader C til gjæring. Men så til mitt spørsmål. Hvorfor gjærer wlp400 noe så vanvittig i begynnelsen?
Håper på bedre svar enn jeg har klart å google. Its just like that this yeast works...
 
Om jeg ikke har opplevd det så voldsomt, så ligger jo skumkaken 5cm tjukk i alle fall i 10 dager, om ikke lenger. Jeg er også spent på å høre en god forklaring på dette!
 
Har heller ikke erfart høyre skumtopp en nettopp med denne gjæren
og gjæringen var også neste like hefting som 007
 
Litt usikker på hva som er spørsmålet ... det er vel slik at noen gjærtyper gjærer fort og gæli, mens andre er litt mer rolige og tar det over langs ... Men jeg er ingen ekspert på gjær men deler gjerne en liten videosnutt av hvordan stormgjæringen på weissen vår så ut (WLP300): http://www.bryggerstupet.no/?p=1179  :skitbra:
 
Tilbake
Topp