Hyperaktiv BE-134

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Sist fredag kveld satt jeg en Kinn kveldsbris (hvor mange ganger har jeg holdt på å skrive kveldsbrus?) Pilsmalt, hvete og cara, humlet i 60 minutter og WP. Satt til gjæring litt innpakket på.en varmeplate som var stilt på 20 et rom som holdt ca 18. Belgierene jobbet noe voldsomt og drev temperaturen opp i 22. I går sank den og i dag var det helt stille, jeg var nysgjerrig så jeg tok en prøve - SG på 1004(!) Ferdig gjæret på fire dager. Den skal få stå og roe seg og felle ut noen dager, men allikevel ny rekord.
 
Ikke uvanelig det. Min pleier å være ferdig etter 3 dager
OJ - det var voldsomt. Jeg har brygga et par batcher saison med denne, og da har den oppført seg sånn jeg er vant til at saisongjær oppfører seg, dvs. at den jobber seg normalt godt ned, men så bruker den lang tid på å hakke opp dekstriner. Skikkelig lang tid. Klukkinga i gjærlåsen avtar jevnt og trutt, men du verden så lenge den holder på. Da har jeg den stående på 25 grader, og den ender opp under 1.000.
 
OJ - det var voldsomt. Jeg har brygga et par batcher saison med denne, og da har den oppført seg sånn jeg er vant til at saisongjær oppfører seg, dvs. at den jobber seg normalt godt ned, men så bruker den lang tid på å hakke opp dekstriner. Skikkelig lang tid. Klukkinga i gjærlåsen avtar jevnt og trutt, men du verden så lenge den holder på. Da har jeg den stående på 25 grader, og den ender opp under 1.000.
Jeg har en saison gående nå med denne gjæren. Har nå stått 15 dager og ennå noe klekking i gjærlåsen. SG på 1.002. Bør/kan den flaskes eller bør man vente noen dager?
 
Jeg har en saison gående nå med denne gjæren. Har nå stått 15 dager og ennå noe klekking i gjærlåsen. SG på 1.002. Bør/kan den flaskes eller bør man vente noen dager?
Høres ut som det jeg har efart. La den holde på. Jeg ville gjette at den godt kan bruke ei uke til.
 
Jeg vil tro den er ferdig. Ville flaska om du føler deg trygg på det, men skader aldri med en kontrollmåling til

Mine pleier også stå ca. 15 dager og havne rundt 1.002. Blir godt karbonert, men karbonerer også med 8 g/L
Aldri vær problematisk
 
"klekking" i gjærlåsen ;-) kan like gjerne bare være CO2 som unslipper væsken. Trenger ikke være gjæring
Jo, det er gjæring. Effekten av å sette dunken varmere, så en del går ut, er nokså kortvarig. Dette har jeg rimelig mye erfaring med, så jeg tar sjansen på å være litt firkanta. Det driver ikke og lekker litt og litt CO2 over ei uke i en dunk som står på stabil tempertaur.
 
Ølet vil ikke holde på CO2 i all evighet. Uansett temperatur
Kortvarig temperatur økning vil også påvirke volumet
 
Ølet vil ikke holde på CO2 i all evighet. Uansett temperatur
Kortvarig temperatur økning vil også påvirke volumet
På et eller annet tidspunkt stopper det å klukke. Det kan ta kort tid eller lang tid. Men det er alltid kullsyre igjen sjøl om det ikke klukker lenger. Og det ville ikke variert sånn om ikke grunnen var at noen gjær tar kvelden fortere enn andre.

En annen faktor er jo om du har gitt nok sunn gjær. Hvis ikke, kan det være en årsak til at det drar ut.

Jeg venter ikke nødvendigvis til det er helt stille. Utvikling av SG har mye å si også. Men med saisongjær har jeg rikelig erfaring med at klukkinga går sammen med fall i SG.
 
Denne er rimelig heftig hos meg også. Har et eget gjæringskar til denne gjæra pga. den kan være litt vanskelig å bli helt kvitt. Denne gangen ble det såpass heftig krausen at det ble 24 timer med åpen gjæring... (lokket til speidelkar dypper en del nedi selve karet på 60L-variantene).
 
Har et eget gjæringskar til denne gjæra pga. den kan være litt vanskelig å bli helt kvitt

Hva mener du med "vanskelig å bli helt kvitt"? Har opplevd at enkelte belgiske kan lage en ring rundt flaskehalsen over tid, men ikke i gjæringskaret
 
Hva mener du med "vanskelig å bli helt kvitt"? Har opplevd at enkelte belgiske kan lage en ring rundt flaskehalsen over tid, men ikke i gjæringskaret
Er en medbrygger i bygda her som rett og slett fikk "infeksjon" av BE-134 i bryggeriet sitt. Uansett hvilken gjær han brukte etterpå, gjæra de aller fleste ned til 1.000-1.005. Endte opp med å kjøpe nye gjæringskar.
Har lest ett eller annet sted at disse diastaticus-gjærtypene kan være litt vanskelig å bli kvitt når man først har tatt dem inn. (altså vanskelig å vaske vekk skikkelig fra gjæringskar osv.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Er en medbrygger i bygda her som rett og slett fikk "infeksjon" av BE-134 i bryggeriet sitt. Uansett hvilken gjær han brukte etterpå, gjæra de aller fleste ned til 1.000-1.005. Endte opp med å kjøpe nye gjæringskar.
Har lest ett eller annet sted at disse diastaticus-gjærtypene kan være litt vanskelig å bli kvitt når man først har tatt dem inn. (altså vanskelig å vaske vekk skikkelig fra gjæringskar osv.
Har du ripete gjæringskar, er risikoen stor for at det der skjer. Jeg ville reservert et eget kar for disse gjærene om jeg brukte mjukplast-bøtter. De blir så lett ripete at det er et sjansespill å bruke dem til dette.

Aller verst er Belle Saison fra Lallemand. Den er en djevel til å lage biofilm.
 
Har du ripete gjæringskar, er risikoen stor for at det der skjer. Jeg ville reservert et eget kar for disse gjærene om jeg brukte mjukplast-bøtter. De blir så lett ripete at det er et sjansespill å bruke dem til dette.

Aller verst er Belle Saison fra Lallemand. Den er en djevel til å lage biofilm.
Er ikke belle saison og BE-134 samme gjæra?
 
Er ikke belle saison og BE-134 samme gjæra?
Dave Taylor mente det da han la ut den første utgaven av oversikten sin. Nå sier han eksplisitt at BE-134 ikke er samme som Belle Saison: https://docs.google.com/spreadsheet...vx2DIKDmrEQJ36tLRBmmya7Jo/edit#gid=1846233287

Du har kanskje sett på den første utgaven, som stadig ligger der: https://docs.google.com/spreadsheet...ETgOwH5BWx3bTqEt0kEpV-O5OM/edit#gid=243238826 Eller du har informasjon fra noen som har det derfra. Det lå visst også ute info om at de var den samme på Milk the Funk, men den blei sletta da de ikke hadde noe godt grunnlag for å si det.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp