Ibu etter gjæring lavere en beregnet?

Sitter å leser IPA boken til Mitch Steele. Der skriver han at ibu beregnet i oppskriften gjelder ibu i vørteren før gjæring og vil bli redusert med 20-30%.

Noen som har noe formening om dette?
Jeg bruker beercalc til mine oppskrifter.

Ibu vil jo vare være en beregning uansett men jeg har gått utifra ibu etter gjæring.

Det har nok mye med gjærtypen å gjøre. Forskjellige gjærtyper møter humleoljer forskjellig. Noen gjærtyper nok vil trekke mer alfasyre ut av øllen enn andre. Interessant "artikkel" jeg fant.
However, i en hjemmebryggerkontekst så er IBU litt ubrukelig som noe annet enn en mild indikasjon på smak. Så lenge du følger samme prosessen gang for gang og benytter deg av samme kalkulering/verktøy så får du det du kan få ut av IBU-tallet.

Tro gjæren har mye å si,brygget samme oppskrift med wlp 830 og 820 og den med 820 ble veldig bitter,trenger mye lenger lagring enn 830..brukte humle fra samme pakke..

Ja, det vil jeg også anta. at type gjær har forskjellig "evne" til å felle ut iso-alpha syrer. Men den beregnede ibu på oppskrift apper og programmer er ibu beregnet før gjæring?

Tilbake
Topp