Ikke nok gjær? Ha i mer etter 14 dager?

Hei.

For 14 dager siden lagde jeg en batch hvor jeg brukte tørrgjør for første gang.
Brukte da US-05 og det var en 9-10 liters batch.
Så jeg brukte 8 gram som det står på siden til bryggselv (5-8 gram ved 10 liter).
Rehydrerte, lot det stå 30 min, da var ikke alt vått enda, så jeg veltet det litt rundt så alt fikk vann på seg, lot det stå noen minutter og hadde det i vørteren.

Satte så vørteren til gjæring i kjøleskapet jeg styrer med stc-100, men det var nok litt kaldt, ca 15-16 grader inni der (men skal jo være nok det står jo 15 - 24 grader) der sto den 18 timer før jeg tok den med inn i 22 grader.
Så har den stått i 20-22 grader siden da.

Når jeg satte den til gjæring målte jeg 1040, mens når den ble tatt med inn mandag og tirsdag (etter en uke og en dag) målte jeg 1020 og tenkte alt funket selv om det ploppet veldig lite i gjærlåsen.
Nå har det som sagt gått 14 dager og målte i dag 1016, i motsetning til oppskriften som sier 1010.
Skal måle igjen i morgen og se hva det er da.

Men er det sånn at det vil hjelpe å tilsette litt mer gjær nå, eller blir enkelt og greit denne ølen litt lav sg, så sant det ikke endrer seg de nærmeste dagene?

Har brukt US-05, 11,5 gram på 24 liter; tok 1,052 ned til 1.010. Tror nok du har brukt nok gjær -
er nok mesketemperatur, og dermed mengden gjærbart sukker, som er problemet.
8 gram på 10 liter holder i lange baner.
1.016 gir rikelig maltsmak. Nam! ;)

Med så lav OG burde den ha gått lavere med mindre du mesket ekstremt høyt og hadde oppi mye mørk malt.

Jeg ville ikke gjort noe med den, men heller brukt tiden på å finne ut av den lave utgjæringsgraden.

Selv lite oksygen burde endt opp lavere.

Mesket ved 65-67 grader og hadde i 1.7 kg pale malt og 0.4kg Caramel/crystal malt (25 ECB).
Rørte litt nå og da under mesking, ca. hvert 2-3-4 minutt.
Skylte nok med litt for mye vann, så OG ble noe lavere enn planlagt.

Du har hatt i nesten 20% crystallmalt. Det kan være en av årsakene, men det er noe mer tror jeg. Tipper dette står for 3 til 5 av poengene.

Ah, jeg fulgte egentlig bare en oppskrift på nett, har ikke satt meg så inn i oppbygningen av oppskrifter enda.
Men er dette det om så å så mange prosent spesialmalt i en oppskrift?

Du kan for all del ha oppi 20% og mer enn det. Jeg har brukt opptil 40%, men lys og siktet på høy FG. Men 40% er ganske massivt mye spesialmalt..

Neste gang du lager f.eks en standard pale eller bitter eller lignende så legg deg mellom fem og ti prosent spesialmalt. Et triks kan være å bruke 65C som referansetemperatur (da må du brygge noen på 65c) siden 65c gir god utgjæring etter 60min, og så justere seg inn deretter.

Ok, skal huske på det, takk for tips! ;-)
Får lese litt mer om oppbygging av oppskrifter nå etterhvert!
Hittil har det kun vært enkle kloner av allerede eksisterende øl, nå sist Kona Big wave golden ale.

Hvis det er oppskrifter som er rett fra bryggerier så legg deg nesten 2c under mtp mesketemperatur, bryggerier har som regel mye høyere utgjæringsgrad enn en hjemmebrygger som pitcher 1.gen gjær. Er mesketempen deres under 65 så mesk 10-20 min lengre.

Høres jo i grunn logisk ut!
Så langt har jeg brygget Lucky jack sammen med noen kamerater som gikk strålende.
Mens Blonde'n jeg kjøpte som ølsett fra Bryggselv endte opp med infeksjon.
Så nå er jeg på Kona'en, så kan trygt si jeg er nybegynner enda! ;-)

Tilbake
Topp