Imp. Stout med sjokolade og kokos

n5k

Norbrygg-medlem
Jeg er veldig sugen på å brygge en liten batch med noe så tett opp til "Bearded Lady Dessert Edition" fra Magic Rock som mulig.

Smakte denne på What's Brewing, og ble blåst av banen av den! Fantastisk smak og aroma av sjokolade og kokos, og jeg ser for meg at den ville fungert ypperlig ved siden av ei skål med bra vaniljeis eller noe lignende.

Jeg har prøvd å kontakte Magic Rock via FB, Mail og kommentarfeltet på bloggen deres, og bedt om oppskrift, men har ikke fått noe svar.

SÅ - da henvender jeg meg til folket her inne: er det noen som har en bra oppskrift på en øl som kan minne om denne?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fins ikkje på nett ser eg.....Dette er nærmeste jeg kommer: http://lovebeerlovefood.com/the-bearded-lady-award-winning-blackberry-stout-recipe/

Bjørnebærstout. Kan sikkert brukes som et utgangspunkt. De bruker belgisk gjær på denne, kan være et tegn - små bryggerier har sjelden mer enn etpar-tre gjærstammer gående.

Wyeast sier dette om gjæren: ''Profile: A very versatile ale strain from Belgium. Excellent for Belgian stout and Belgian Specialty ales. Ferments to dryness and produces moderate levels of esters without significant phenolic or spicy characteristics.''

Mye gjetting gjenstår, men det kan bli moro. Splitte vørteren i tre-fire deler og tilsette sjokolade og kokos i varierende forhold. Men...kokos?
Jo, jeg ser poenget, men .... men...., Vil i utgangspunktet tro at tørrkokosing skulle holde?
Kokos i øl? Sjokolade og kokos i øl.....Vel - jeg liker både øl, sjokolade og kokos, så; hvorfor ikke!

Dessert-øl!
 
Ja, jeg har funnet den oppskrifta. Det er originalen, visstnok. Har lest endel om kokosen, og det er viktig at den røstes først, da den inneholder masse fett og olje som ødelegger skum og sånn. Ikke den største krisa i en stout, kanskje, men uansett.

Tror kanskje jeg går for denne her, og bare sjekker litt andre oppskrifter mtp. sjokoladesmak. Kokosen brukes visstnok (ifølge min research) som "tørrkokos" og får ligge i til smaken er som ønsket, og så tas den ut.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@borander og gutta i cervisiam brygget jo kokos-porter i uoffisielt oslomesterskap, i tillegg til at den var tilgjengelig på Schouskjelleren vKanskje han har noen gode råd
 
Har lest endel om kokosen, og det er viktig at den røstes først, da den inneholder masse fett og olje som ødelegger skum og sånn.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Mye av smaken sitter vel i oljene?
Men - tørking/risting og tørrkokosing høres ut som en god ide.
Hold oss oppdatert!
 
I IKT-NM var det en hel sinnsyk kokosøl, lurer på om det var en tropisk IPA. De kokte kokosen og tok bort fettlaget som ble liggende på vørteren for å unngå for mye fett i ølet.
Hvis jeg skulle tilsatt kokos så lurer jeg på om jeg hadde latt kokosmasse ligge i sprit (bourbon eller noe annet som matcher hva du vil få til er jo uansett ikke så dumt i en stout) og så tilsatt dette i sekundær.
 
Ja, jeg har funnet den oppskrifta. Det er originalen, visstnok. Har lest endel om kokosen, og det er viktig at den røstes først, da den inneholder masse fett og olje som ødelegger skum og sånn. Ikke den største krisa i en stout, kanskje, men uansett.

Tror kanskje jeg går for denne her, og bare sjekker litt andre oppskrifter mtp. sjokoladesmak. Kokosen brukes visstnok (ifølge min research) som "tørrkokos" og får ligge i til smaken er som ønsket, og så tas den ut.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Hadde du denne?
 
Tilbake
Topp