imperial IPA maks gjæringtid?

Holder på å brygge en imperial IPA (ca 11%) men pga. jobb viser det seg at den må stå lengre enn 2 uker før jeg får flasket den. Alternativene jeg står ovenfor nå er enten å flaske den om 1 uke og 2 dager, eller å la den stå i flere uker, kanskje mer enn 1 mnd. før jeg får flasket den.
Har hørt noe om at sterkere øl trenger lengre tid i gjæringsdunken. Hvor lenge kan jeg la den stå i gjæringskaret?

Tror ikke det er noe stress å la den stå. Men husk å ikke ha i tørrhumlingen før 5-7 dager før flasking. Det kan fort danne seg usmaker hvis tørrhumlingen blir liggende mange uker i karet.

Ok!
Jeg endte opp med ett skuffende lavt utbytte på imp. IPA`en! OG 1062 målt både med refraktometer og hydrometer og jeg skulle ende på 1092 (dvs 32% utbytte). Jeg mesket 10 kg maris otter, 1,1 kg hvetemalt og 0.22kg chocolate malt. Mesket i 90 min med sirkulering under hele meskingen samt rørte rundt flere ganger! Mesket med ca 36L vann og skylte med 10L. Hva kan være årsaken til at jeg fikk så dårlig utbytte? Jeg pleier å ligge over 75% med min BB30, men nå mesket jeg i en 50L kjele og kokte ned til 24L i BB30. Det skal sies at det er første gang jeg tester med ny kjele og falsk bunn.
Tenker selv at jeg kanskje mesket/skylte med alt for lite vann, evt. så mesket jeg på 62-63 grader hele tiden mens jeg vanligvis pleier å ligge mellom 65-67 grader.
Noen innspill?

Ett annet alternativ jeg kom på er dårlig kvernet malt (jeg kverner selv). Jeg pleier å kjøre samme innstilling hver gang jeg kverner, men sjekket ikke kverningsgraden denne gangen. Fikk en blanding av knuste og uknuste korn. Pleier som regel å nå estimert OG med kverningsgrader jeg bruker. Men ett avvik på 30 i OG er jo grusomt lavt og jeg må finne ut hva som er synderen her!
Jeg har noen brygg bak meg, men da på BB30, og sleve meskingen denne gangen med ny 50L kjele med falsk bunn er jo i prinsippet akkurat tilsvarende som med BB30.

Tilbake
Topp