Improvisert 2/3 Hydra-kjøler.

Det å utnytte plassen på kottet for bryggeutstyr optimalt er en kontinuerlig pågående prosess her på Gardsbryggeriet og jeg så fort at kjøleren til Speidelen passa oppi Brewzillaen sin... Da den var anbrakt oppi der dukka bildet av hydra-kjøleren opp på netthinna, og da ble veien ut i uthuset etter noen slangebiter og Gardenadeler kort. Kjølerne er nå paralellkoblet til kaldtvannet og får hver sin utløpslange for varmtvann. Burde vel øke effektiviteten en del...
DSC_5180.JPG
 
Sist redigert:
Parallellkobling er definitivt veien å gå, og originalen er ihvertfall latterlig effektiv, angrer ikke på den investeringen :j
 
Da er opsettet testet og med pumpa gjennom whirlpoolarmen under kjøling kom jeg ut med 6 minutter fra 100 og ned til 10-12 grader.. Pokker så effektiv :)
Hvor mye tror du at separat utløp for vann på hver av kjølerne har å si? Jeg har samme oppsett som deg, bare at vann ut går til vann inn på neste kjøler, samt er kjølerne mine en del mindre enn dine Kjører og WP og får det fra 100 - 18 på ca 15-20 min og er greit fornøyd med det, men 6 minutter hadde vært bedre :)
 
Hvor mye tror du at separat utløp for vann på hver av kjølerne har å si? Jeg har samme oppsett som deg, bare at vann ut går til vann inn på neste kjøler, samt er kjølerne mine en del mindre enn dine Kjører og WP og får det fra 100 - 18 på ca 15-20 min og er greit fornøyd med det, men 6 minutter hadde vært bedre

da er dine koblet i serie, langt i fra like effektivt da den siste i rekken får varmt vann inn og du får i tillegg mindre vann igjennom pga høyere trykkfall som også gir dårligere kjøling
 
da er dine koblet i serie, langt i fra like effektivt da den siste i rekken får varmt vann inn og du får i tillegg mindre vann igjennom pga høyere trykkfall som også gir dårligere kjøling
Bruke samme tankegangen på motstrømskjølere? paralellkoble vann og seriekoble vørter.
 
Jepp... egentlig bare en høysmal versjon av Hydraen, designa for kjeler type GF men prisen har lagt skikkelig på seg fra produsentens $ 170,- til Ølbrygging sin 3,5K NoK... Glad jeg fikk handla en brukt Hydra... :)
Jeg har nettopp fått i hus en kobberkjøler jeg kjøpte brukt - den enkleste av dem som Bryggselv selger. Den passer nedi den gamle BB-stålkjøler'n min, så om jeg vil, kan jeg jo lage en kobling. Det bør bli rimelig effektivt.
 
Tilbake
Topp