Induksjon eller kokeplate til 50L mesking

Jeg tenkte å anskaffe en rimelig induksjon evt. kokeplate som kan brukes med 50L kjele. Tenkte å bruke denne kun til vedlikeholde temperaturen under mesking, så er jo også greit om denne platen kan brukes med stc1000.
Til oppkok av vannet bruker jeg caso pro 3500, men denne skal jeg primært bruke til kokekjelen og synes det blir for dyrt å kjøpe to av denne. Noen forslag? Wilfa induksjonsplate eller vil en 2000w kokeplate til 2-300kr gjøre samme susen?
 
Hvis du skal styre den med stc1000, selv om det egentlig burde vært en PID, så vil ikke induksjon fungere til dette da det er elektronikk som må startes opp inni plata som styrer plata. God gammeldags keramikk blir bra.
 
Ok. Kan det bli problemer å bygge rundt en keramikkplate (for stabilitet for en 50L kjele) da den må være i kontakt med plata? Eller vil det da være bedre med induksjon hvor det går an å ha noen mm mellomrom?
 
Om man ser bort fra STC1000. Tenker at det kan bi litt risikabelt å balansere en full 50L kjele på en liten plate så jeg bør vel bygge rundt en ramme feks i tre? Med en induksjonsplate kan kjelen hvile på rammen rundt slik at den avlaster selve platen. Det gjør ikke noe om det er ett par milimeter gap mellom platetoppen og kjelen, bunnen på kjelen vil uansett bli oppvarmet. Ved å bruke keramisk plate så må vel kjelen hvile på platen for varmeoverføring.
 
Det stemmer, men det er ikke noe i veien for å lage en ramme slik at vekten blir fordelt på denne selv om du brygger på keramtisk, kanskje et mer desimal å tenke på når du utformer den. Men uansett så er det ikke gitt at en induksjonsplate har en ramme som stikker opp over selve plata, noen gjør det andre ikke. For å være sikker må du faktisk møte opp i butikken og velge ut den plata du vil ha. Det er bare unøyatigheter fra produsentenes side.
 
Ville også ha brukt en keramisk eller kanskje helst en enkel gammeldags stålkokeplate. Lag en ramme i stål eller tre, lag justering til høyden slik at plata ligger inntil så blir det nok bra,
 
Jeg ville definitivt vurdert induksjonstopp dersom hensikten er å ha best mulig temperaturkontroll under mesking. Ulempen med kjeramiske kokeplater er at det tar relativt lang tid før disse blir varme og tilsvarende lang tid før selve platen mister varmen. Dette betyr at temperaturen i mesken kan fortsette å stige lenge etter at varmen er slått av.
 
Det er vel derfor mange brukar PID-kontrollar og brukar autotune på den for å la pid-kontrollaren læra seg systemet den skal styra.
 
Krt
Jeg ville definitivt vurdert induksjonstopp dersom hensikten er å ha best mulig temperaturkontroll under mesking. Ulempen med kjeramiske kokeplater er at det tar relativt lang tid før disse blir varme og tilsvarende lang tid før selve platen mister varmen. Dette betyr at temperaturen i mesken kan fortsette å stige lenge etter at varmen er slått av.

Hvordan tenkte du å styre denne induksjonstoppen?
 
Innlegget mitt lenger oppe og de påfølgende tilbakemeldingene blottlegger åpenbart min manglende kompetanse. Tanken var uansett at en induksjonstopp er smidigere å regulere, og i mitt manuelle BIAB-oppsett fungerer temperaturkontrollen langt bedre etter at jeg erstattet svigermors gamle kjeramiske koketopp for saftkoking med Caso Pro 3500w...
 
Du får ikke remote-styrt en induksjonstopp med mindre du åpner opp greia og kobler deg rett på spolen, eller hva som nå må til. Men en keramisk kan du la bryteren stå på full spiker, og styre av/på strømmen. Induksjonene har som regel noe du må trykke på etter at den har fått støm.
 
Hvis du går for god gammeldags keramisk plate kan du bare montere fire små fjærer hvor beina står. På den måten sikrer du deg full kontakt med pannen, da kokeplaten vil justere seg til pannen. Da må kokeplaten med fjærer stikke litt over rammen.
 
Tilbake
Topp