Infeksjon eksperiment.

Thorgrim Skreosen

Norbrygg-medlem
Jeg har planer om å brygge 15L vørter som jeg skal dele på tre.
Planen er å få frem 3 forskjellige usmaker/ødelagte øl. Det skal være en enkel pale som skal gjæres med WLP001.

Grunnen er at jeg tror jeg aldri har smakt oksidert eller infisert øl etter 30-40 batcher.

En del av batchen ønsker jeg å riste hver dag under gjæring, "splashe" rundt ved omstikking og flasking og rett å slett prøve å gjøre alt galt mht oksidasjon.

Del to vil jeg ha infeksjon i. Undres litt på hvordan jeg skal få til dette. Har vurdert å putte fingern langt opp i asle og røre godt rundt i vørteren før gjæren tilsettes :syk: ;). Noen andre forslag?

Hva kan jeg gjøre med del tre? For høy gjæringstemp har jeg testet allerede.

Skal brygge dette en gang i slutten av februar eller begynnelsen av mars.
Gjæringen skal foregå i 3stk 10L billigbøtter som skal kastes etterpå ;)
 
Kristian Skreosen skrev:
Del to vil jeg ha infeksjon i. Undres litt på hvordan jeg skal få til dette. Har vurdert å putte fingern langt opp i asle og røre godt rundt i vørteren før gjæren tilsettes :syk: ;). Noen andre forslag?

Legg en godt brukt kjøkkenklut i den nedkjølte vørteren i noen minutter.  ;)
 
HåvardMcTwist skrev:
Kristian Skreosen skrev:
Del to vil jeg ha infeksjon i. Undres litt på hvordan jeg skal få til dette. Har vurdert å putte fingern langt opp i asle og røre godt rundt i vørteren før gjæren tilsettes :syk: ;). Noen andre forslag?

Legg en godt brukt kjøkkenklut i den nedkjølte vørteren i noen minutter.  ;)

Hva med å unnlate å benytte desinfeksjonsmetoder til alt utstyr etter koking? Da tester du jo hvor viktig dette er. Om du ikke får infeksjon av det så funker sikkert oppvaskkluten...
 
Stramme til "mutteren", som sitter på innsiden av gjæringsdunken, etter at gjæringen har startet. Med bare hender selvfølgelig..
 
Anders- skrev:
Stramme til "mutteren", som sitter på innsiden av gjæringsdunken, etter at gjæringen har startet. Med bare hender selvfølgelig..

Dette ble faktisk gjort på aller første brygg i uvitenhet/stressethet. Det ble faktisk ikke infeksjon. En kjempegod IPA :p
 
Det kommer vel litt an på hva slags infeksjon du vil ha, lar du den gjære med lokket av så vil den nok kanskje mugne etterhvert. Kluten, på den annen side er nok mer bakteriemateriale.

Hvorfor skal du kaste bøttene etterpå?
 
Det kan kanskje være lurt å bruke bakterier som ellers er sannsynlig å møte på i øl, så hvorfor ikke hive oppi et par-tre maltkorn. Ingen vits i å overdrive infeksjonen heller.
 
Kristian Skreosen skrev:
Anders- skrev:
Stramme til "mutteren", som sitter på innsiden av gjæringsdunken, etter at gjæringen har startet. Med bare hender selvfølgelig..

Dette ble faktisk gjort på aller første brygg i uvitenhet/stressethet. Det ble faktisk ikke infeksjon. En kjempegod IPA :p

Om du lurer på hvordan infisert øl smaker så kan du få et par flasker av meg.
 
Forslag til test#3:
Underpitche gjær og la være å oksygenere (er det ett ord?) for å provosere fram diacetyl.

Eller

Koke vørter i kun 10-15 minutter for å provosere fram DMS.
 
Viktste skrev:
Forslag til test#3:
Underpitche gjær og la være å oksygenere (er det ett ord?) for å provosere fram diacetyl.

Eller

Koke vørter i kun 10-15 minutter for å provosere fram DMS.

"Underpitche" og "underoksyginere" er et bra forslag.  ;D
 
Eg trur fort du kan oppdage at det er vanskelegare å få infeksjon enn det ryktet skal ha det til. Ein ser jo på diverse forum korleis dei fleste trådane i kategorien "Infeksjon?" faktisk berre er heilt normal gjæring.

Dersom du skal framprovosere infeksjon bør du i det minste satse på noko brygg svakt på humle og prosentar. I tillegg bør du pitche i for lite gjær, slik at du frigjer plass til andre bakteriar. Mi tilråding er at du stikk foten ned i bryggekaret før du pitchar gjæren.
 
Prøv et åpent gjærkar uten tilsetting av gjær. La villgjæra i rommet gjøre jobben. Det kan bli skikkelig stygt
 
ØlBelge skrev:
Hvorfor skal du kaste bøttene etterpå?

Rett å slett for å poengtere at jeg ikke tørr å bruke f.eks. gjæringspann om igjen etter en fremprovosert infeksjon.
Bøttene koster 10kr på Europris. Trenger ikke flere bøtter. ;)


Ellers takk for mange gode tips. Skal bruke fler av dem. "Updates" kommer ;)
 
Kristian Skreosen skrev:
Viktste skrev:
Forslag til test#3:
Underpitche gjær og la være å oksygenere (er det ett ord?) for å provosere fram diacetyl.

Eller

Koke vørter i kun 10-15 minutter for å provosere fram DMS.

"Underpitche" og "underoksyginere" er et bra forslag.  ;D

kanskje du kan OVERpitche også ?
 
Tilbake
Topp