Infeksjon eksperiment.

Dette har ikke noe med infeksjon å gjøre, men det er en fin metode for å ødelegge smaken... om du skulle ha problemer med øl-tyver  >:D

http://www.youtube.com/watch?v=oZuHmglowJA
 
Kristian Skreosen skrev:
HåvardMcTwist skrev:
Miguel skrev:
Jeg har noe villgjær hvis du vil ha. Aner ikke hva det er, fant det under en bringebærbusk.

Hvordan ser villgjær ut? Har du bilde?

+1 !

Det ser ut som helt vanlig gjær. Hadde ikke sett forskjell på det. Jeg har på et WL-rør men det bruste over da jeg åpnet det så bildet hadde blitt spolert. Det lukter cider/champagne av gjæren iallefall.
 
Miguel skrev:
Kristian Skreosen skrev:
HåvardMcTwist skrev:
Miguel skrev:
Jeg har noe villgjær hvis du vil ha. Aner ikke hva det er, fant det under en bringebærbusk.

Hvordan ser villgjær ut? Har du bilde?

+1 !

Det ser ut som helt vanlig gjær. Hadde ikke sett forskjell på det. Jeg har på et WL-rør men det bruste over da jeg åpnet det så bildet hadde blitt spolert. Det lukter cider/champagne av gjæren iallefall.

Jøss, vokste dette på stammen av busken eller?
 
Kristian Skreosen skrev:
Hva kan jeg gjøre med del tre?

Som forsker blir jeg fristet til å foreslå at du bruker del 3 som en "kontrol" eller "referanse" for hvor godt ølet er uten infeksjon/lufting (altså gjennomføre god gjæringsprosess etter alle kunstens regler). Mulig du har brygget dette ølet mange ganger og kjenner smaken godt, men allikevel vil vel hver batch kunne ha sine karaktertrekk som potensielt kan maskere effektene du er ute etter? Hvor stor variasjon det er fra batch til batch, gitt samme oppskrift/metode, skulle jeg tro avhenger av utstyret.

Ellers synes jeg denne ideen er glimrende og ser frem til at du rapporterer noen resultater tilbake!
 
Kristian Skreosen skrev:
ØlBelge skrev:
Hvorfor skal du kaste bøttene etterpå?

Rett å slett for å poengtere at jeg ikke tørr å bruke f.eks. gjæringspann om igjen etter en fremprovosert infeksjon.
Bøttene koster 10kr på Europris. Trenger ikke flere bøtter. ;)


Ellers takk for mange gode tips. Skal bruke fler av dem. "Updates" kommer ;)
Er det ikke mulighet for at disse bøttene skal sette smak på brygget?
 
Jens Kristian skrev:
Kristian Skreosen skrev:
ØlBelge skrev:
Hvorfor skal du kaste bøttene etterpå?

Rett å slett for å poengtere at jeg ikke tørr å bruke f.eks. gjæringspann om igjen etter en fremprovosert infeksjon.
Bøttene koster 10kr på Europris. Trenger ikke flere bøtter. ;)


Ellers takk for mange gode tips. Skal bruke fler av dem. "Updates" kommer ;)


Er det ikke mulighet for at disse bøttene skal sette smak på brygget?

Disse bøttene er til lagring av bær. Eller bærbøtter som de kalte de. Regner med at de ikke setter noe serlig smak.
 
OlavRenolen skrev:
Miguel skrev:
Kristian Skreosen skrev:
HåvardMcTwist skrev:
Miguel skrev:
Jeg har noe villgjær hvis du vil ha. Aner ikke hva det er, fant det under en bringebærbusk.

Hvordan ser villgjær ut? Har du bilde?

+1 !

Det ser ut som helt vanlig gjær. Hadde ikke sett forskjell på det. Jeg har på et WL-rør men det bruste over da jeg åpnet det så bildet hadde blitt spolert. Det lukter cider/champagne av gjæren iallefall.

Jøss, vokste dette på stammen av busken eller?

Du finner villgjær overalt. Jeg gjorde et eksperiment i fjor hvor jeg satte ut små vørtere under diverse busker, trær og kratt i noen dager for å se hvis det ble noen fangst. Den jeg har nå er den som ble best.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Interessant.

Jeg har bare brygget 10# og har heldigvis enda ikke hatt usmaker/infeksjoner, men det kunne vært interessant å prøve dette for å evt kunne kjenne igjen usmaken om jeg skulle være så uheldig en gang.
Hold gjerne tråden oppdatert underveis  ;)
 
Anders- skrev:
Stramme til "mutteren", som sitter på innsiden av gjæringsdunken, etter at gjæringen har startet. Med bare hender selvfølgelig..
Hehe, har gjort det da jeg oppdaget en halvliter vørter i bunnen av gjærskapet etter et døgn fra et 60 liters gjæringskar. Vasket meg godt og sprayet armen helt opp til armhulen med starsan. Slapp faktisk unna infeksjon.
 
Kjetil S skrev:
Det kan kanskje være lurt å bruke bakterier som ellers er sannsynlig å møte på i øl, så hvorfor ikke hive oppi et par-tre maltkorn. Ingen vits i å overdrive infeksjonen heller.
Gå for denne, samt finger'n i knapphullet som du foreslår, så kan du invitere til blindtesting  :fyflate:
 
Tilbake
Topp