Infeksjon?

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei folkens,

Jeg lurer på om jeg kan ha fått min første infeksjon :eek: Åpnet en IPA i dag som har stått og karbonert i 6 dager. Synes det er vanskelig å beskrive lukt og smak, men lukten er på den sure siden, og kanskje litt grassaktig (kan være fra tørrhuming). Den smaker og litt "surish", men ølet lukter verre enn den smaker, selv om ikke smaken er noen høydare heller. Får kanskje litt alkoholpreg fra det, men det dominerer ikke. Jeg har pitchet nok gjær, til og med overpitchet litt muligens, og har gjæret med temperaturstyring (kjøleskap / varmeplate / og STC). Det ser ut til at det i noen av flaskene er et hvitt / litt oljeaktig belegg som flyter litt her og der på toppen.

Det jeg må finne ut av nå er hvordan dette kunne skje. Nedenfor går jeg gjennom prosedyren min for renhold og diverse ting som var spesielt for denne batchen i håp om at noen kanskje kan komme med en kvalifisert tilbakemelding på hvor det kan ha gått galt, eller innspill på rutinene mine som kan forbedres for å forhindre at dette skjer i fremtiden.

Bør jeg bytte ut noe av utstyret laget av plast ved en infeksjon, eller holder det å vaske dette godt med PBW?

Gjæringskar
Når jeg vasker gjæringskar så skyller jeg dette i varmt vann på slutten av flaskedagen. Så tar jeg og fyller i ca. 3 liter med varmt vann og PBW og vasker ut av karet med en svamp for å ikke ripe det opp unødvendig.

På bryggedagen vasker jeg over en runde til med svamp og ca. 3 liter varmt vann med PBW. Karet blir da altså vasket både på flaskedagen og på bryggedagen. Til desinfisering bruker jeg star san. Fyller ca. 3 liter med star san løsning i gjæringsbøtta, setter på lokket og rister godt. Lar stå en stund. Heller ut før jeg overfører den nedkjølte vørteren til gjæringsbøtta.

Gjærlåsen og den røde gummiovergangen ligger i en PBW oppløsning en stund før de skylles og legges så i star san frem til bruk.

Flaskeutstyr
Flaskebøtta vaskes og desinfiseres på samme måte som gjæringskaret. Både før og etter flasketapping. Krana tas alltid av og vaskes separat, men jeg har ikke demontert krana videre. Den er kun  brukt på flaskebøtta, aldri til gjæringskaret. Krana desinfiseres sammen med flaskebøtta ved at jeg tapper litt star san gjennom krana etter at jeg har helt en star san løsning i flaskebøtta.

Flasketapper legges i varmt vann med PBW i noen minutter. Så skylles den godt. Dette gjør jeg både før og etter flasking.

Autoheverten vasker jeg ved å bruke lunket vann med PBW (ikke varmt, for å unngå at den krakelerer. Det hendte med min første autohevert) og vasker utvendig med en svamp. Så kjører jeg noen liter med lunket vann og PBW gjennom heverten, så noen liter med rent vann, og til slutt noen liter med star san. Den legges så i en bøtte med star san frem til bruk. Slangen til heverten er en silikonslange. Denne koker jeg før bruk. Så kobler jeg den til heverten før jeg gjør prosedyren over. Slangen legges så i en bøtte med star san frem til bruk.

Flaskene er alle brukt før til tidligere batcher. De er skylt 3-4 ganger i varmt vann etter bruk og hengt til tørk på flasketreet. Dagen før flasking la jeg de i varmt vann med PBW. Brukte 180 gram til 33 liter. Synes det var litt mye, men fulgte mengdene anbefalt på boksen. Jeg lot de ligge ca. halvannen time i denne løsningen. Brukte ikke flaskebørste da de i utgangspunktet var "rene". Skylte 2-3 ganger i varmt vann og satte til tørk på flasketreet. På flaskedagen skylte jeg flaskene en gang og desinfiserte i star san. Korkene ble også lagt i en star san lønsing.

"Spesielle hendelser"
På flaskedagen fulgte jeg ikke godt nok med når jeg skulle stikke om til flaskebøtta og autoheverten stoppet opp med ca. 5 liter øl igjen. Jeg startet opp autoheverten igjen, men det kjørte all luften som nå var samlet seg i slangen ut i flaskebøtta og ølet. Når jeg nærmet meg bunnen så vippet jeg bøtta forsiktig slik at jeg skulle få med meg litt mer øl over i flaskebøtta. Da ser jeg at det detter noe bøss ned fra benken og ned i flaskebøtta. Jeg tror kanskje det kan ha vært humlerester fra tørrhumlingen som har ligget på kanten av gjæringsbøtta, men er ikke sikker. Jeg vasket kjøkkenbenken godt før jeg satte opp gjæringskaret. Ved tapping på flasker stoppet plutselig strømmen ned i flaskefylleren. Jeg demonterte denne, men så ikke noe særlig med humlerester som skulle kunne tette fylleren. Jeg desinfiserte på nytt, satte den på, og vippet litt på flaskebøtta for å se om det løste problemet. Da boblet det godt i flaskebøtta og jeg fikk enda mer oksygen i ølet. Jeg kommenterte det i en annen tråd, og fikk tilbakemelding på at det ikke burde være noe problem.

Videre oppdaget jeg i går at 7 av 27 flasker hadde partikler som fløt rundt i flaskehalsen. Syntes det var rart at dette gjalt kun et utvalg av flaskene, men kan hende dette er humle.

I en av flaskene så jeg imidlertid noe som lignet et innsekt. Jeg åpnet flaska og det ser ut til å være en bananflue. Aner ikke hvordan den har kommet seg ned i ølet, men det har antagelig skjedd når jeg stakk om.

Jeg forsøkte meg på en annen flaske senere på kvelden, og den skummet godt over. Tviler på at jeg ikke har fått fordelt sukkerlaken jevnt, for har gjort dette på samme måte som mine tre første brygg, og disse har hatt en jevn og fin karbonering.

Ser forøvrig at korken på flasken med star san har sprukket på den ene siden. Vet ikke om det kan gjøre noe med kvaliteten / effekten på denne. Flasken blir kanskje ikke 100 % tett, men ingenting kommer ned i den.

Et annet moment er utgjæringen. Jeg regnet meg frem til 83 % utgjæring (OG 1,058 -> FG 1,010), mens det på White labs sine sider står at den gjærer ut mellom 70-75 %. Kan selvfølgelig være at jeg har målt feil, og dermed fått feil tall, men synes avviket her var stort.

Kjipt dette synes jeg. Skal brygge igjen neste helg, og har ikke lyst til å få en batch til som ikke lever opp til forventningene  :bank2:
 
Tilbake
Topp