Infisert øl?

Heisann bryggere! Jeg har en Mango ipa til gjæring. I dag skulle jeg tilsette 7 dagers tørrhumle, åpnet lokket å ser at det er ett tykt lag på ett par cm på overflaten. Når jeg lukter på det er det en veldig sterk lukt som minner om hornsalt. Siden jeg "skvatt" av den sterke lukten. Er dette en infisert batch? Eller er det bare gjæringen som holder på?

Vedlegg

• IMG_1424.jpeg
    IMG_1424.jpeg
    1,5 MB · Sett: 19
  • IMG_1423.jpeg
    IMG_1423.jpeg
    1,5 MB · Sett: 19
CO2 i sterk konsentrasjon gir deg en slik midt i fleisen opplevelse :)

Er nok bare en stridig krausen, litt rolig bevegelse på bøtta så vil den nok falle sammen å synke til bunns.

Og prøv å minimer åpning av lokk så sent i gjæringen, du slipper inn masse oksygen.

Okey! Takk for hjelpen! Jeg håper ikke jeg har ødelagt noe med oksygen nå. Fikk bare ett lite sjokk når jeg åpnet lokket. Var veldig nøye med sterilisering før og etter lokket ble åpnet. Satser på at det var nok co2 i karet som beskyttelse for oksideringen. God helg og skål

Når du åpner lokket, vil det alltid virvles inn O2. ‘Sterilisering’ er alltid bra, men hjelper ikke mot O2.
De fleste av oss har laget øl i bøtter med lokk, og det går ofte… greit. Du vil redusere holdbarheten, men dersom du har et ok forbruk, går det ofte… greit :cool:
Jeg har gått over på flat bottom og tilsetter humle gjennom et lite hull + blåser CO2 inn samtidig.
Forskjellige øl er mer eller mindre påvirket av O2

Heisann bryggere! Jeg har en Mango ipa til gjæring. I dag skulle jeg tilsette 7 dagers tørrhumle, åpnet lokket å ser at det er ett tykt lag på ett par cm på overflaten. Når jeg lukter på det er det en veldig sterk lukt som minner om hornsalt. Siden jeg "skvatt" av den sterke lukten. Er dette en infisert batch? Eller er det bare gjæringen som holder på?
Ser nydelig ut det der. Engelsk gjær kanskje? Ser ut akkurat som Skare gjør når jeg høster den. Helt perfekt. CO2 stikker i nesen. En 25 liter produserer 400-500 liter CO2 under gjæring.

Tilbake
Topp