Infeksjoner og smak.

Om øl som aldri klarner blir det naturlig nok antydet infekdjon, men finnes det infeksjoner som er drikkbare ?
Min erfaring fra øl jeg vet er infisert er at de ikke er drikkbare, men kan det ha vert en annen type bakterie.
I min spede begynnelse prøvde jeg å filtrere et infisert øl, (utvilsomt infisert) det gikk ikke.

Jeg har hatt øl som har blitt krystallklart etter filtrering men uten så har det en klarningstid på mer enn 6 mnd, drikkbare (oppskriften har vert ettrspurt) infeksjoner som stopper i filteret ?

Som Gahr av og til bemerker, så er all hjemmebrygget øl infisert i en viss grad. Vi må bare prøve å begrense infiseringen så godt vi kan. Når det gjelder å bruke filter for å filtre ut organismer som ødelegger ølet, f eks melkesyrebakterier, så tror jeg at det går an dersom man bruker et sterilfilter. Et slikt filter vil filtre ut nært sagt alt av organismer (gjær, bakterier). Men ølet vil da ikke utvikle seg videre.

Jeg vet ikke, men for meg høres det rart ut at det skal finnes en infeksjon som gjør at ølen ikke klarner og som samtidig ikke er smakbar.

Du skriver at den uklare ølen er "drikkbar", men smaker den identisk med den filtrerte ølen?

Dalaker skrev:
Jeg vet ikke, men for meg høres det rart ut at det skal finnes en infeksjon som gjør at ølen ikke klarner og som samtidig ikke er smakbar.

Jeg har på grunnlag ment at det ikke er infisert, men så er det det om at det er en infeksjon jeg ikke har problemer med å drikke, det vet ikke jeg med mine smakserfaringer, og flere med meg.

Dalaker skrev:
Du skriver at den uklare ølen er "drikkbar", men smaker den identisk med den filtrerte ølen?

Godt spørsmål, men sånn etter husk blir det ja, har et øl jeg med tiden kan skjekke.

Vi hadde et øl som aldri klarnet. Det ble sendt inn til Gahr, som bekreftet våre misstanker om infeksjon. Mener dette var i november i fjor. Ølet var ikke surt, i alle fall ikke utpreget, men det hadde en liten bismak av ett eller annet og klarnet aldri. Et fat ble sakte konsumert og siste rest ble drukket på forsommeren i år, altså over et halvt år etter at infeksjon ble påvist. Det var fortsatt uklart, hadde en litt snerpete og rar smak, men var fortsatt drikkende.

Vi har nå 2 juleølvarianter som ble infisert under mottrykksfylling. Disse er etter min tunge stort sett ikke drikkende. Disse er for mørke til å si om de er uklare, men jeg tror det.

Det må uansett dreie seg om forskjellige bakterier for disse infeksjonene som gir såpass forskjellige ifeksjonspreg på ølene.

Det er en del som tyder på at vi har samme bakterier her.

Har planlagt brygging til uka med ekstremsterilisering, men må først sterilisere fruen som har fått andre bakterier, i mellomtiden blir det mating av starteren.

Jeg har en gang filtret en pils, som ble veldig klar etter det. Likevel, etter noen uker begynte ølet å bli uklar av seg selv. Dette skyldtes antakelig at filteret var brukt før og ikke ordentlig desinfisert (selv om vi pumpet klorvann igjennom). Ølet fikk også en usmak men det gjorde ikke ølet udrikkelig etter (noe uvisse) kriterier.

:) satser på at jeg har infeksjon og finner nye gjæringskar, dusjer bryggerrommet med jiffsprøyte fylt med klorvann og vasker alt annet i klor uten å skylle som da jeg begynte med brygging og att på til hadde bare infisert vann å brygge med( døde reiner og sikkert lapper i drikkevannskilden)  den tiden var ølet alltid klart.

Kan det være villgjær?

Villgjær jobber vel veldig sakte, så det tar lang tid før smaken setter seg; og de flokkulerer veldig dårlig så det kan forklare at det ikke blir klart?

Det er for all del ikke noe lett øl å lage, for usmaker kan ikke skjule seg bak noe som helst i en øl som er såpass blottet for sterke smaker og aromaer. Men det er overraskende hvor godt et slikt øl smaker når det er hjemmebrygget, selv om man holder seg til lite bitterhet og en større andel umaltet grain/grist.

Dalaker skrev:
Kan det være villgjær?

Villgjær jobber vel veldig sakte, så det tar lang tid før smaken setter seg; og de flokkulerer veldig dårlig så det kan forklare at det ikke blir klart?

Takk for alle tips, ser meg nå grunn til å handle julegaver, NetterBotle.

Utelukker dere alltid gjærstarter som går på magnetrøret som infeksjonskilde? Hva skal man i så fall gjøre med det, klordioksid?

Bjarte H skrev:
Utelukker dere alltid gjærstarter som går på magnetrøret som infeksjonskilde? Hva skal man i så fall gjøre med det, klordioksid?

For min del brukes ikke magnetrører, bare masse upstep som nok er like farlig smittekilde, men etter det jeg ser på Youtub filmer er jeg meget nøye for å unngå infeksjon, men i gjæringstanken er det mindre oversiktlig.

Bjarte H skrev:
Hvis du lager gjærstarteren i Erlenmeyerkolbe eller annen glassbeholder bør det være lett å desinfisere.

Oddvar Demmo skrev:
For min del brukes ikke magnetrører, bare masse upstep som nok er like farlig smittekilde

I hver eneste operasjon man utfører er det jo en viss fare for infeksjon, så ved mange steg øker nødevendigvis faren.

Dalaker skrev:
Bjarte H skrev:
Hvis du lager gjærstarteren i Erlenmeyerkolbe eller annen glassbeholder bør det være lett å desinfisere.
Jeg tenker helst på lufta den trekker inn under folien. Men det tror jeg diskuteres i en lang tråd her tidligere.

Bjarte H skrev:
Jeg tenker helst på lufta den trekker inn under folien. Men det tror jeg diskuteres i en lang tråd her tidligere.
Jeg tror at hvis gjærstarteren er rein når du setter på aluminiumsfolien så holder den seg rein til du tar den av.

Tilbake
Topp