Infisert øl

Jeg har satt en IPA med ekstrakt. Det stod at den skulle være klar til flasker innen 4 - 6 dager, eller når FG lå konstant under 1.014. Det har nå gått 13 dager og FG er nå på 1.014. Spørsmålet mitt er om det er mulig å se på gjæringskaret om det er infisert? Jeg har en følelse at noe ikke stemmer, men klarer ikke helt å sette fingen på hva det er.
 
Jeg har satt en IPA med ekstrakt. Det stod at den skulle være klar til flasker innen 4 - 6 dager, eller når FG lå konstant under 1.014. Det har nå gått 13 dager og FG er nå på 1.014. Spørsmålet mitt er om det er mulig å se på gjæringskaret om det er infisert? Jeg har en følelse at noe ikke stemmer, men klarer ikke helt å sette fingen på hva det er.
Ta et bilde av overflata i karet og legg ut - da er det lettere å svare på spørsmålet ditt. Lukt er en annen indikator, så hvis du får til å beskrive hvordan det lukter, kan dette også gi en pekepinn.
 
Det er i hvert fall ikke noe i det du forteller her som antyder at det er en infeksjon. Det ser ut som om du har hatt litt treig gjæring, men det er ikke noe symptom på infeksjon - så langt jeg vet, da.
En infeksjon vil du kunne se tegn til, eller lukte. Men hvis det ikke er noe unormalt å se, eller noen guffen lukt, ville jeg ta det helt rolig.
 
Her er et bilde som viser hvordan det ser ut. Når det gjelder lukt så er jeg litt usikker. Det lukter kanskje litt søtere en forventet. Er såpass ny i dette gamet at jeg klarer ikke helt å sette de rette ordene for å beskrive bedre....
 

Vedlegg

  • image1.JPG
    image1.JPG
    207,6 KB · Sett: 206
Har smakt på det. Veldig god bitterhet, men ingen usmak. Ihvertfall ikke som jeg kjenner. Får det over på flasker i dag, så det blir spennende å se utfallet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp