infisert?

Heisann, jeg har satt min første batch med ekstrakt, synes denne så litt rar uto_O
Håper dere kan roe nervene mine ;) hilsen nybegynner
967976_10152578093760588_173236252_n.jpg

Gjæring ser som regel litt "guffent" ut.
Sett på lokket å la den stå i to uker så skal du se at alt går bra :)

Heisann, beklager lite utfyllende info ;) Denne har stått i 10dgr, smakte ok, målt til fg 1014 :) Tenker og vente et par dager til får jeg setter kaldt en natt, for så og stikke om og flaske. Var skeptisk til bilde.:oops:

Nei egentlig ikke.
Når du sier den har stått i 10 dager blir jeg litt mer tvilende når jeg ser bildet.
Normalt roer gjæringen seg etter 3-4 dager men tar lengre tid om du gjærer kalt

hmmm....har 2 andre batcher som også står, som ser nokså like ut mtp skum. Vasket gjæringskar godt, samt brukt star san. Har vært veldig nøye med alt av materiell som har vært i kontakt med øllet.

Det er relativt stor forskjell på hvordan gjærkaka ser ut på toppen avhengig av hvilken strain det er.

Er hvete alle tre:) Ser i dag ut som den ene begynner og minske med skum :cool: Så dette er nok bare nybegynner nerver :D

Takker igjen for svar, og God helg.

jeg har opplevd at skummet ligger helt frem til 14 dager med enkelte gjærsorter. et klask eller to på siden av karet har gjort at den starter å bunnfelle. jeg vil tro at dette er helt normalt og ville ikke vært bekymret.

Protein og humlerester, samt "høyt-flokkulerende" gjær vil samle seg helt i bånn og helt i toppen av karet. Når gjæringen gir seg, vil noe av dette mørke laget (på toppen) klistre seg til sidene i karet, noe synke til bunnen, samt at den friske gjæren i midt-laget vil fermentere litt på veien mot bunnen. Ingenting å bekymre seg for.

Tilbake
Topp