Ingen kullsyre...

Har satt i gang med Cornelius fat og CO2 tank for første gang på 2 typer, Saison og Pale Ale.

Nå har jeg ikke kjøleskap så har måttet ta til gode for å holde soverommet så kaldt som overhodet mulig, herlig at vi har hatt det så kaldt siste ukene i Trøndelag!

Jeg kjørte på med 1 bar, 1 uke, ikke så mye som noen bobler... Rommet holder en temp på ca 10 grader

Så prøvde jeg å kjøre opp trykket til 3 bar rulla fatet for å prøve å jukse litt... 1 uke senere... fortsatt ingenting!
Det kommer bare masse skum og det ser ut på slangen at det kommer kullsyre i tappeslangen men ender bare opp i masse skum...

HJELP!
Har jeg overkarbonert og vært for hard her eller noen andre formeninger, og hva gjør jeg?
PS: Har slange på nesten 4M så lengda skulle det ikke ha noe å si med har jeg hørt flere si.

Hilsen en fersking...

Du har kanskje for kort slange. Skummet du opplever er kullsyra som ender opp i skum med for kort slange ifht trykk og temperatur på fatet.

Du har kanskje for kort slange. Skummet du opplever er kullsyra som ender opp i skum med for kort slange ifht trykk og temperatur på fatet.

Da regner jeg med at det blir bedre når jeg får fiksa med kjøleskap med tappekran utvending så det blir en fast og lav fin temp.
Kan ølet bli flatt ved overkarbonering, hvordan foregår det?

Hvor stor slange ?
3 bar har nok endt med overkarbonering og da skummer det så at ølet i glasset blir flatt.
Med 10 grader må du opp i 1,2 bar for å få det vanlige 2,5 vol co2, typiske pilsen.

Hvor stor slange ?
3 bar har nok endt med overkarbonering og da skummer det så at ølet i glasset blir flatt.
Med 10 grader må du opp i 1,2 bar for å få det vanlige 2,5 vol co2, typiske pilsen.

Ca. 4m med slange...

Regna med det.. Får inn kjøleskap i morgen og går til innkjøp av ITC-310T-B

Får søke litt på forumet og sjekke hvordan jeg får fiksa overkarbonerte ølet, regner med det finnes mange fine tråder.
Takk for svar!

Ca. 4m med slange...

Regna med det.. Får inn kjøleskap i morgen og går til innkjøp av ITC-310T-B

Får søke litt på forumet og sjekke hvordan jeg får fiksa overkarbonerte ølet, regner med det finnes mange fine tråder.
Takk for svar!

Med slangestørelse tenker vi like mye på indre diameter som lengde.

Overkarbonert øl kan kun ordnes med at trykket slippes ut med påfølgende risting og utslipp av trykk.
Du kan bli plaget med at det kommer ut skum, la det da stå en stund før du slipper ut trykket igjen, eller dekk til med en hådduk el.l. som tar skummet.
hvor mange ganger du må gjøre det, tja......

Tilbake
Topp