Innkalling til Generalforsamlingen 2012

Eduard

Norbrygg-medlem
Styret kaller inn til årets generalforsamling. I motsetning til de fleste tidligere årene vil generalforsamlingen denne gangen foregå på nett.

På vegne av styret vil jeg derfor be alle medlemmer til å sette av tid på tirsdag 26. juni kl 20.00. Og for de som gjerne ser på EM i fotball, så er dette én av pausedagene.

I løpet av denne helgen vil det legges ut mer informasjon om selve generalforsamlingen, saksliste, hvordan den vil foregå, mm på denne siden.

Vel møtt!
 
Mer info er lagt ut, og vi håper så mange som mulig har anledning til å stille. :)
 
Jeg venter spent på mer info om hvordan vi kan delta på den elektroniske generalforsamlingen.

Er det spesielle krav til teknisk utstyr? I så fall er det praktisk å kunne forberede seg og sikre seg at ens egen PC fungerer i forkant.
 
Da håper jeg dette går bedre enn sist? det ble forsøkt - for ca.  10 år siden. Tror ikke vi var flere enn 15 - 20 som deltok, men det var mer enn nok til fullt kaos....
Nå er vi jo mange mange flere - håper styret har en god plan.
 
Jeg skal forsøke å delta, og i den forbindelse har jeg alt nå en kommentar til arbeidsprogram for 2012.  Dette ser i sin nåværende form minst like mye ut som en generell rapport fra virksomheten i 2011. Når jeg leter etter konkrete forlsag finner jeg bare "kan vi se for oss å ha hyppigere dommerutdanninger" og "mål å legge valgkomiteens oppgaver inn i vedtektene".

Nå er jeg temmelig overbevist om at styret har mer konkrete planer enn dette, og håper det legges ut før tirsdag.
 
Mer konkret og forpliktende er kanskje stikkordet. Hva med bedømmingen til NM? Mener å huske at et medlem her tilbød seg å lage et system for innlevering av bedømminger på nett.
Hva med det som skjer i forkant av NM? Avklaring av typer og grupper i god tid, slik at vi unngår å brygge et øl som faller utenom typebestemmelsene. NM har blitt så stort, med så mye logistikk, at styret slik det er foreslått fort blir et par nummer for lite i forhold til oppgaven. Hva med å velge inn et utvalg, som har NM som hovedoppgave?
 
http://norbrygg.no/index.php/om-norbrygg/vedtekter:
§ 3. Generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens høyeste organ, og skal avholdes en gang i året innen utgangen av mai måned, sted og dato bestemmes av sentralstyret. Ekstraordinær generalforsamling avholdes dersom a) minimum halvparten av klubbens medlemmer krever det b) et enstemmig sentralstyre krever det. Generalforsamlingen kan om ønskelig avholdes over internett

Er dette er en ekstraordinær generalforsamling? Eller har styret valgt å se bort fra vedtektene? Og visst dette er tilfellet, hvorfor er ikke medlemmene gjort oppmerksom på dette?
 
cral skrev:
Er dette er en ekstraordinær generalforsamling? Eller har styret valgt å se bort fra vedtektene? Og visst dette er tilfellet, hvorfor er ikke medlemmene gjort oppmerksom på dette?

Slik jeg oppfatter det er dette ordinær generalforsamling, som formelt skulle vært avholdt innen utgangen av forrige måned. Jeg tror ikke at styret har valgt å se bort fra vedtektene, men jeg antar at tidsplaner og slikt har sprukket. Jeg har forståelse for at slikt kan skje, og styret har sikkert en god porsjon ydmykhet omkring at det har skjedd. Om noe understreker det egentlig bare behovet for å forsterke styret med mer personressurser.
 
Vedtektene er grunnmuren i driften av foreningen. Når man "bommer" på noe som står så sentral i vedtektene så har man dritt ned hele badet, og gjerne litt mer.
At man videre feier det under teppet, og lar det forbi gå uten noen som helst info til medlemmene er spesielt.

(Jada, jeg vet at det er dritt å sitte i styret, og at det bare frembringer klager og surmuling fra medlemmer eller beboere, men nåværende styre bør kanskje ta inn over seg at de ikke akkurat har vært flinke til å informere, NM infoen kom lovlig seint, og årsmøte informasjonen er lovlig sent ute. det er under 14 dager siden datoen ble offentliggjort.)

Og når man da attpåtil skal kjøre det online, uten å informere om plattform/løsning det skal kjøres på, samt avholde det etter at ferien er i gang, så føler jeg at det virker som om dem ikke vil ha deltagere på årsmøte. Hva om det kjøres på en løsning som ikke støttes av linux, *bsd, eller mac?

Kan jeg bruke ipaden eller et android basert nettbrett?

Trenger jeg et headset til generalforsamlingen? Mikrofon? Eller skal alle tilbakemeldinger gjøres skriftlig? Kanskje jeg må installere mIRC?

Og vil ikke flere personer i styret gjør at ting blir mer tungrodd enn det er i dag?

Andre har sagt at man skal lage utvalg som jobber med NM, kanskje også dommerutdanning, it løsninger, etc. Drift av nettsidene kan legges til en gruppe mennesker, (slik som norøl har valg) i stede for personer i styret. Det gir bedre kontinuitet enn om man skal bruke styremedlemmer (som tross alt velges for et år av gangen, her kunne man gjøre som de fleste andre steder (i alle fall de foreninger hvor jeg er medlem) velge medlemmer for 2 år av gangen, med utskifting av halve styret hvert år). Det gjør også valgkomiteens arbeid enklere da de ikke har et fult styre å lete etter vært år. Og når man først er inne på valgkomiteens arbeid, benkeforslag er forslag stilt under generalforsamlingen, om diskusjon/valget ender opp med at man ikke er fornøyd, da er det vanskelig å gi tilbakemeldinger to dager før generalforsamlingen. (Som senere viser seg å bli flyttet nesten 4 uker.)

Edit: et par skrivefeil
 
Organiseringen rundt og gjennomføringen av GF for styret svare for selv. Jeg der det prinsippielt uheldige i at GF kommer så sent og at det er manglende detaljinfo om hvordan man deltar, men tross alt: spist-er-spist og at det viktigste er å se fremover og ting gjøres fra nå av.

Når jeg skrev om behovet for 'å forsterke styret med personellressurser', så var det ikke meningen å argumentere for å utvide styret. Problemet idag grunner nok i mange år med manglende valgkomiteer kombinert med at GF har vært lagt i forkant av NM, noe som både har vært distraherende og har gitt et tidspress for å bli ferdig til et bestemt klokkeslett. Det har muligens ført til at folk er blitt gjenvalgt til styreverv i mangel av nye kandidater - selv etter at både de selv og andre innser at de egentlig ikke har tid og ressurser til å sitte i de vervene. Dermed hangler det videre på en kombinasjon av nødbluss og autopilot.

*MEN* ... i år er det valgkomite, og det er nye navn på innstillingen deres. Det blir nok en styrking av styrets arbeidskapasitet, selv om det ikke blir flere hoder. Delegering av oppgaver og ansvarsområder til ulike komiteer vil også kunne frigjøre mye tids og fokus fra styret og gi dem muligheten til jobbe strategisk, kreativt og fremoverrettet.
 
De som ikke ønsker å delta via nettsidene kan bruke en annen IRC-klient og koble seg til:
irc.urchat.net #gf2012

(Og skjønner du ikke hva det betyr, så følger du lenka på forsida og kommer inn der.)
 
For øyeblikket skjer det fint lite, regnskapet er etterspurt, men ingen fra det gamle styret har så langt svar på det.
 
Det eneste jeg får opp er

<fruit.urchat.net>: *** Looking up your hostname...
<fruit.urchat.net>: *** Found your hostname


og så blir det timeout etter et minutt eller to.....
 
Tilbake
Topp